', ' öğrenmeye hoşgeldiniz: internet bankacılığı

10 Kasım 2007 Cumartesi

internet bankacılığı

BANKALARIN İNTERNETTE SUNDUĞU HİZMET TÜRLERİ

BANKALARDAN ÖRNEKLER

Finans sektörü, elektronik dönüşümün başta gelen sektörlerinden. Teknolojik gelişmeler bankacılık sektörünü tamamen değiştiriyor. Beş sene öncesine kadar sanal bankacılık bir hayaldi. Şimdi ise seçenekler çok. İster ATM’den, yani otomatik para çekme makinesinden, ister internetten, ister telefonla, bir çok bankacılık işlemini yapmak mümkün.
Bankacılık dijitalleştikçe, kağıt paranın hayatımızdaki yeri de gittikçe azalıyor. Sanal bankacılıkla sadece bilgisayar ekranından gördüğümüz paramızla, fon alıyor, döviz satıyor ya da borç ödüyoruz. Kısacası para çekmek dışındaki hemen hemen tüm işlemler bankaya gitmeden de yapılabiliyor.
ATM’lerle Türkiye 80’li yıllarda tanıştı. İnternet bankacılığı için ise 1997’ye kadar beklemesi gerekti. Aslında sanal bankacılık Türkiye’ye bazı gelişmiş ülkelerden de önce geldi.
Şimdi, Türkiye’de yapılan reklam ve tanıtım sayesinde artık önemli oranda bir kitle şubesiz bankacılıktan yararlanıyor.

2000 yılında yapılan bir araştırma, Türkiye’deki 15 milyon ailenin sadece %5’inin digital bankacılığa tamamen kapalı olduğunu gösteriyor. Bu kişiler işlemlerini şubeye gitmeden gerçekleştirmekten kesinlikle vazgeçmeyenler. Bu oran geri kalan kesimin, yani sanal bankacılığa, henüz kullanmasalar bile sıcak bakan insan sayısının oldukça yüksek olduğunu gösteriyor.
Türkiye’de internet kullanım oranı gelişmiş ülkelerin hayli gerisinde olmasına rağmen, internet bankacılığı hızla gelişiyor.

2002 yılında internet kullanıcıları arasında sanal bankacılıktan yararlananların oranı Türkiye’de %20 iken Fransa ve Yunanistan’da %22, Almanya’da %50, Finlandiya’da %60 oranında.
İnternet bankacılığından yararlananların yaklaşık %87’si hesap bakiyesi görmek için, 60’a yakını hesaplar arasında para akışı gerçekleştirmek için, %53’ü ise fatura ödemek için bu yolu tercih ediyor.

Türkiye genelindeki ATM sayısı da hayli yüksek. Haziran 2002 verilerine göre Türkiye’deki otomatik vezne makinası sayısı 11684.

Türkiye şubesiz bankacılığa çabuk alıştı. bankalar arasındaki rekabette öne geçmek de, teknolojiyi verimli kullanmaktan ve yeni bankacılık düzenine uyum sağlamaktan geçiyor.
Elektronik devrim, bankacılık anlayışını tamamen değiştiren bir dönüm noktası. İntenret bankacılığıyla, banka ile müşteri artık yüz yüze değil, internet, ATM ya da telefon aracılığıyla iletişim kuruyor. bu da işlemlerin daha hızlı ve daha az maliyetle gerçekleştirilmesini sağlıyor.

HALİL ERGÜR- KOÇBANK GENEL MÜDÜRÜ


E dönüşümü tüm sektörler içerisinde ilk önce başlatan bankacılık sistemidir. Ve burada en önemli olan unsur da, müşteriye bu kanalla en iyi hizmetin, kesintisiz, yer ve zaman sınırlaması olmadan sunulabilemesidir

. Bunlara örnekler verecek olursak, internet bankacılığı, call center çağrı merkezlerimiz, ATM’lerimiz, ve şubelerimizden erişebileceklerli ortamlar, bunlar hepsi, bankaacılıkta e dönüşümün müşterilere daha iyi hizmet sunmak için kullanıldığı ortamlar. Bunun yanı sıra bir konu daha var, o konuda müşterilerimizin davranışları, kendileriyle ilgili bilgilerin sürekli olarak bankanın sistemlerinde toplanarak onların daha yakından tanınması, onların ihtiyaç ve beklentilerinin anlaşılması, ve de bu beklentilere cevap verecek, ve her geçen gün daha iyiye giden hizmetin de müşterilere sunulabilmesi için gerekli çalışmalara ortam hazırlaması.

Digital bankacılığın önemli bir avantajı da tasarruf sağlaması.

Bankaya gelip yaptığınız bir işlemin maliyeti yaklaşık bir dolar iken, telefonla çağrı merkezinden yapılan bir işlemde maliyet yaklaşık 0.54 cent’e düşüyor. ATM’den yapılan bir bankacılık işlemi 0.27 cent’e, internet yapılan işlem ise yaklaşık 0.01 cent’e maloluyor.

HALİL ERGÜR- KOÇBANK GENEL MÜDÜRÜ

Bugün bir şubeden bir müşteriye en ufak bir işlemin maliyeti 1 dolardır, daha doğrusu maliyet mğüşçteriye değil, bankanın bu konuda üstlendiği maliyet 1 dolar .Halbuki aynı işlem, elektronik ortamda yani interne taracılığıyla sağlandığı zaman %1’e düşmekte bunu bankaya olan maliyeti, dolayısıyla bankaların gereçkleştirdiği milyonlarca işlemi de dikkate aldığımız zaman bu tür hizmetlerin elektronik ortamalara kayamasını bankalara sağlayacağı tasarruf ve imkan milyonlarca doların üstünde olacaktır.


Elektronik bankacılık, bir çok kolaylık getiriyor. Ancak hemen her sektörde olduğu gibi insanın yerini elektronik araçların almasıyla bankacılık işlemeri de artık daha az çalışanla yapılıyor. Müşteriye ise farklı iletişim yollarıyla ulaşılıyor.


YAKUP DOĞAN- KOÇBANK ALTERNATİF DAĞITIM KANALLARI GRUP YÖNETİCİSİ

Eskiden yüzyüze müşteriye olan iletişim daha kontrol edilebilir daha kolaydı, müşteriyi tanıyorsunuz, onu mimiklerinden hareketlerinden ne istediğini anlayabiliyorsunuz ama artık iletişim elektronik bir sayfa üzerinde ve sizden ne istediğini söylüyor. Müşteri tam olarak da o anda tanımıyorsunuz. Bu iletilşimin de kendine göre, geliştirilmesi gereken yerleri vardı, ve banklar bunu on 3 -4 yılda oldukça geliştirdiler. Artık müşteriyle email ortamında iletişme yönelik yazılımlar var ve bunlar da etkin bir şekilde kulanılıyor.


Bankacılık sektörü elektronik dönüşüme ayak uydurmuş durumda, hatta bir çok Avrupa ülkesinin de önünde gidiyor. Bu bakımdan, diğer sektörlere de önemli bir örnek teşkil ediyor.
Bireysel elektronik bankacılıkla artık bir çok işlemi internetten, ATM’lerden ya da telefondan yapabiliyoruz. Maaşımızın büyük bir kısmını elimize bile almadan, kredi kartları borcumuzu ödeyip, fon ya da döviz alarak yatırım yapabiliyoruz. şimdi elektronik bankacılığın bireylere sunduğu olanaklara bir göz atalım...

Elektronik bankacılık, ilk yıllarda önce bireysel banka müşterilerine hizmet vermeye başladı. yapılan tanıtım çalışmalarıyla da hızlı bir şekilde kabul gördü.


BURAK ALİ GÖÇER - GARANTİ BANKASI ŞUBESİZ BANKACILIK MÜDÜRLÜĞÜ BİRİM MÜDÜRÜ

Bireysel ve kurumsal diye ikiye ayırırsak, bu iş 97 senesinden başladığında, bütün sektör için söylüyorum en başta bütün asıl pazar bireyler olduğu için bireysel bir ürünmüş gibi lanse edildi ve o yolda yürüdü. Artık kabul çok daha hızlandı o tarafta bireysel taraftan kastediyorum. Bireysel tarafta hemen bir EFT, havale, kredi kartı ödemesi, fon bozup, alma fonksiyonlar derhal kabul gördü.


ATM’ler digital bankacılığın ilk kullanılmaya başlandığı yer. Her ne kadar, insanlar elektronik bankacılığa hızla alışsa da bu geçiş süreci çok kolay değil. İlk ATM’lerin sadece mesai saatlerinde kullanılıyor olması bunun en güzel örneği.


HİSHEM MD. LAROUSSİ - KOÇBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI / BİLGİ İŞLEM

81,82 yıllarında birçok banka ATM, Post makinalarını uygulamaya koymak istediler. Ama başarılı olamadılar çünkü altyapı yetersizdi. Mesela telefon hatları iletişim için yeterli değildi. Bu konudaki kanuni düzenlemelerde buna pek imkan tanımıyordu. Mesela düzenlemeler herhangi bir banka işlemini iş saatleri dışında yapılmasına izin vermiyordu. Mesela gidip ATM’ye gidip para çekmek istiyorsanız bunu saat 08:00 ile 17:00 arasında yapmanız gerekiyordu. 5’ten sonra yapılamıyordu, yalnızca o saatlerde kullanabiliyorsunuz. 1985’ten başlayarak işler değişti, bununla ilgili düzenlemeler de değişti.


Elektronik bankacılığın bireylere sunduğu en yeni teknoloji wap bankacılığı. Ancak wap diğer şubesiz bankacılık kanallarına göre çok daha az kullanılıyor.


HİSHEM MD. LAROUSSİ - KOÇBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI / BİLGİ İŞLEM

Ne yazık ki wap çok popüler olmadı. Çok fazla kullanıcıya ulaşmadı. Fazla rağbet görmememsini de birkaç sebebi var. Birincisi pahalı, ikincisi hem telefonu dinleyip hem de işlem yapamak biraz güç, bunlar sebepleri. Ve ayrıca wap’ın yanında bir de internet var. İnsaların büyük bir bölümü banka işlemlerini işinden, evinden, yeterince geniş bir ekran üzerinden rahat bir şekilde görerek yapmak istiyorlar. Ama yine de wap’ı kullanalan müşteirler de var.

Elektronik bankacılık toplumun oldukça büyük bir kesimi tarafından hızla kabul görüyor. İnternet ve bilgisayar kullanımının yaygınlaşmasıyla da, bu sayı daha da artacak gibi görünüyor.
Bireyler kadar şirketler de artık elektronik bankacılıktan her geçen gün daha fazla yararlanıyor. Eft’den repoya kadar bir çok bankacılık işlemi çok daha verimli ve hızlı bir şekilde yapılabiliyor.
Kurumsal müşterilerin elektronik bankacılıktaki ihtiyaçları farklı. Şirketlerdeki onay yetkilerini sanal bankacılığa taşımak gerekiyor.


BURAK ALİ GÖÇER - GARANTİ BANKASI ŞUBESİZ BANKACILIK MÜDÜRLÜĞÜ BİRİM MÜDÜRÜ


Kurumsal müşterileri için, onların en önemli ihtiyacı, bizim açımızdan değerlendirdiğimizde bu çok karşık yetki onay yapısını internet ortamına taşıyabilmek veya tabi ki telefon ortamına da taşıyabilmek çünkü birincisi bir para çıkarken bir iki kişi onaylansın isteniyor. Firmanın kendisine bir girişi yapan, maaş ödemesi girişi yapan birisi var. Dolayısıyla bizim yapımızda, gerçekten çok esnek ve büyük bir yapı, 6 kişiye kadar onaylanabilir bir yapı.

Ticari kurumlarda işlem limitleri çok yüksek olduğu için, ekstra güvenlik hizmetleriyle bankalar kurumsal müşterili çekmeye çalışıyor.


YAKUP DOĞAN- KOÇBANK ALTERNATİF DAĞITIM KANALLARI GRUP YÖNETİCİSİ

Kurumsal internet bankacılığı bireyselden farklı olarak , tabi işlem hacimleri çok yğksek yani milyon dolarlık, her bir işlem milyon dolarlık işlemler olabiliyor. Dolayısıyla biz burada banka olarak daha farklı bir güvenlik sistemi kulanmayı tercih ettik. Ve şu anda Avrupa’da birkaç ülkede, Almanaya’da, Dressner Bank VW Deutcshe Bank’ın kullandığı yeni bir uygulama , açık anahtar altyapısıyla smart card ve digital imza teknolojisini kullanan tek banka biziz.
Şirket yapılarına göre bankalar, kurumlara farklı çözüm önerileri sunuyor.

HİSHEM MD. LAROUSSİ - KOÇBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI / BİLGİ İŞLEM

Mesela diyelim ki bir müşteriimiz 10 milyar Türk liralık biri şlem yapmak istiyor. Ama bir diğeri diyor ki “hayır ben 1 milyarın üstünde işlem yapılması istemiyorum hesabımda” . İşte biz bu sınırları belirliyoruz müşteriyle birlikte. Bunu sisteme de yerleştirdik. Özelikle kurumsal müşterilerimiz için bunu çok sık kullanıyoruz. Onlar için şöyle birşey düşündük, işlemi yapan kişi, her zaman kurumun başındaki kişi olmuyor. Muhasebedeki personel bunu yaparken, diğeri de bunu onaylıyor. Karar veren kim? Kurumun müdürü. O bütün bunlara karar verir. Biz bu kontrol sistemini hazırlayıp öyle sunuyoruz müşterimize.


Bireylerle başlayan bu sanal bankacılık serüveni kurumlarla devam ediyor. Şimdi beklenen yeni güvenlik uygulamalarının ve hukuki altyapının geliştirilmesi.

Bankacılık sektörü e-dönüşümdeki öncü sektörlerden biri. ATM’lerin ya da sanal bankacılıktan yararlananların sayısı her artıyor. Peki yakın gelecekte dijital teknoloji bizlere neler getiriyor?
Dijital teknolojiler bankacılık sektöründe de hızla gelişiyor. İnternet bankacılığın en çok kullanılan kanallarından biri çağrı merkezleri. sesli tanıtım sistemleri ise, telefon bankacılığındaki en son yenilik. bu tür sistemlerin yakın gelecekte yaygınlaşması bekleniyor.

HİSHEM MD. LAROUSSİ - KOÇBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI / BİLGİ İŞLEM

Çağrı merkezini daha verimli hale getirebilmek için Koçbank, bu sektörde ilk defa, “ses tanıma sistemini” devreye soktu. Bu sistemde de müşteri aryor, konuşuyor, sistem konuşulanları anlıyor, ve emirleri yerine getiriyor. Bu ses tanıma sisteminde, sizin yerinize bir banka perosneli değil, bilgisayar işlemi yapıyor. Sesin tanınmaması, emrin işeleme koyulması ihtimali çok zayıf ve her geçen gün sistemin mükemmel olaması için çalışıyoruz.

ATM’lerden para yatırma konusundaki yenilik de dijital teknolojilerin banka müşterilerine yakında sunacağı diğer bir kolaylık.


YAKUP DOĞAN- KOÇBANK ALTERNATİF DAĞITIM KANALLARI GRUP YÖNETİCİSİ

ATM’leri bundan sonra sadece para çekme üniteleri olarak değil, anında hesabınıza para yatırabileceğiniz üniteler olarak göreceğiz. Şu anda pekçok bankada bu konuda yatırımlarıın yapıyor zaten. Artık cebinizdeki parayı sokakta herhangi bir ATM’e yatırıp aynı anda yatırım fonu veya döviz alabilceksiniz veya istediğinz birisne gönderip su, telefon, elektirk faturanızı, veya kredi kartı faturanızı ödeyebiliyor olacaksınız çünkü bankacılık işlemlerinde eskisinde olduğu gibi paranızı bir zarfın içerisine koyup ATM makinasına atıp daha sonra kendi hesabınıza doğru olatrak geçmesi için birkaç gün beklemenize gerek kalamayacak.

Teknolojik gelişmeleri takip etmek güzel, ancak gelecekte yapılacak yatırımlar konusunda da dikkatli olmak gerekiyor.


HİSHEM MD. LAROUSSİ - KOÇBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI / BİLGİ İŞLEM

Mesela bir alışveriş merkezinde 6 değişik bankanın ATM’sini görmek beni üzüyor. Çünkü bu ATM’lerin her biri yaklaşık 30 bin dolara mal oluyor. Bu harcama, belki devlet için daha yararlı bir yatırımda kullanılabilir. Yani bankların da beraber çalışması el ele gerek. Evet her bankanın kendi çizgisi vardır , kendi uzmanlık alanı, kendi portföyü vardır ama beraber çalışmak Türkiye’ye yeni bir gelecek, yeni bir ufuk kazandırır.


Paranızı doğrudan tanıyarak kabul eden ATM’ler, ses tanıma teknolojileri ya da televizyon bankacılığı... teknoloji geliştikçe bankacılıktaki e-dönüşüm süreci de devam edecek gibi görünüyor.

KAYNAK
www.ntvmsnbc.com/news/193496.asp

0 yorum: