', ' öğrenmeye hoşgeldiniz: ZİYA PAŞA-NEF-İ KASİDE (RAHŞİYYE’DEN)

9 Kasım 2007 Cuma

ZİYA PAŞA-NEF-İ KASİDE (RAHŞİYYE’DEN)

NEF-İ

KASİDE

(RAHŞİYYE’DEN)

1. Bârek- Allaâh zihî rahş-ı hümâyûn - simâ

Ki kamus nâmını sultân-ı cihan Bâd-ı sabâ

2. Ne sab’a sâika dirsen yaraşur sür’atde

Ki seğirdirken ana sâyesi olmaz hem-pâ

3. Bırağur ani dahî sâyesi gibi yolda

olsa ger şâtır-ı endişe ile pâ-der pâ

4. Düşmeden sâyesi hâk üzre ider âlemî tayy

Sehv ile râkibi gösterse inâna irhâ

5. Kuş yetişmez dır idim olmasa Tâyyar eser

İremez gerdine zirâ sarsar ne sabâ

Dış Özellikleri

Biçimi : Nazım

Nazım biçimi: Kaside

Nazım birimi: Beyit

Ölçüsü : Aruz

Türü : Didaktik

İç Özellikleri

Tema :

Konu : Atın güzellikleri anlatılmaktadır

Anafikir : Ne kadar güzel olursa olsun bu kadar

Uyak şeması: a b c d

a a a a

e

a

Uyak türleri: simâ

â’ lar t am uyak

sabâ

Dil ve anlatım: Kapalı bir anlatım vardır.

ADI: ZAMANIN USTA BİNİCİSİNİN ATLARINI TANIMLAMASI

Günümüz Türkçe’siyle

1. Allah mübarek etsin! Ne de kutlu çehreli siması meymenetli at!

Ki (onun adı) cihan Padişahı (Murat IV) Bâd-ı sabâ saba rüzgarı koymuş

2. Saba rüzgarı da ne denek? Hızına yıldırım yeri var yaraşır.

Öyle ki koşarken gölgesi bile ona arkadaş olamaz (Geri kalır)

3. Düşünce satırı ile yan yana koşsa onuda tıpki gölgesi gibi yarı yolda bırakır (Geçer gider)

4. Şayet binicisi yanılıpta dizginleri gevşetirse. Bütün alemi gölgesi yere düşmeden, olağan üstü bir biçimde aşar.

ZİYA PAŞA

GAZEL

Diyar-ı küfrü gezdim beldeler kêşâneler gördüm

Dolaştım mülk-i islâmı bütün virâneler gördüm

Bulundum ben dahi dâr-üş – şifâ-yi Bâb-ı Âlî’de

Pelâtun’u beğenmez onda çok divâneler gördüm

Huzûr-ı gûşe-yi meyhâneyi ben görmedim gitti

Ne meclisler ne sahbâlar ne isret-haneler gördüm

Cihan namındaki bir maktel-i âma yolum düştü

Hükümet derler anda bir nice salhâneler gördüm

Ziya değmez humârı keyfine meyhâne-yi dehrin

Bu isret-sahte ben çok durmadım amma neler gördüm

Günümüz Türkçe’siyle

Yabancı elleri gezdim, beldeler, gösterişli yapılar gördüm.

Bütün İslam ülkelerini dolaştım, yıkıntılar gördüm.

Bende Babıali’nin iyileştiren kapısında bulundum.

Orada Eflâtun’u beğenmeyen bir çok kendini bilmezler gördüm.

Ben meyhane köşesinde huzuru görmedim gitti.

Ne toplantılar, ne içkiler, ne içkili yerler gördüm.

Dünya adındaki toplu ölümlerin yapıldığı yere yolum düştü.

Orada hükümet derler nice kesim yerleri gördüm.

Ey Ziya’ Bu dünya denilen meyhanedeki zevke, onun verdiği sarhoşluk değmez.

Bu meyhanede ben çok durmadım ama çok şeyler gördüm.

Dış Özellikleri

Biçimi : Nazım

Nazım biçimi: Gazel

Nazım birimi: Beyit

Ölçüsü : Aruz

Türü : Satirik

İç Özellikleri

Tema : Toplumun yaşadığı yanlışlıkları eleştiriyor.

Konu : Yaşadığı dönemdeki toplumun düzensizliklerini, yanlış davranışlarını ve bunların ilgili gerekçelerini yansıtmıştır.

Anafikir : Yöneticilerimizi daha dikkatli seçmeliyiz.Kötümser ve umursamamazlık yapmamAlıyız.

Uyak şeması: a b c d e

a a a a a

Uyak türleri: kâşâneler gör düm

Redif

virâneler gördüm

â’lar tam uyak.

0 yorum: