', ' öğrenmeye hoşgeldiniz: TARIMSAL KREDİLER VE BAYBURT VE KONYA İLLERİNDE TARIMSAL KREDİLERDEN YARARLANMA

13 Ekim 2007 Cumartesi

TARIMSAL KREDİLER VE BAYBURT VE KONYA İLLERİNDE TARIMSAL KREDİLERDEN YARARLANMA

Konuyu word belgesi olarak indir

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ

ZİRAAT FAKÜLTESİ

TARIM EKONOMİSİ BÖLÜMÜ

TARIMSAL KREDİLER VE

BAYBURT VE KONYA İLLERİNDE TARIMSAL

KREDİLERDEN YARARLANMA DURUMU

(Mezuniyet Çalışması)

Yönetici

Prof. Dr. Cahit KARAGÖLGE

Hazırlayanlar

Fatih KARAMAN - 970901039 Faruk GÜNGÖR - 970901040

ERZURUM - 2001

1.TARIMDA SERMAYE VE KREDİ

1.1 Giriş

Günümüzde tarım politikasının önemli amaçlarından birisi de tarımsal üretimde verim ve kaliteyi arttırmak suretiyle üreticinin yaşam düzeyinin yükseltilmesidir. Özellikle tarımsal verimliliğin arttırılması, yeterli ve etkin girdi kullanımı, mekanizasyondan yararlanma olanaklarının yükseltilmesi, hastalık ve zararlılarla mücadele, eğitim ve yayım hizmetleri ile çağdaş tarım teknolojisine daha fazla yer verilmesi gibi çeşitli etmenlerle yakıdan ilgilidir. Belirtilen uygulamaların yerine getirilebilmesi için, tarımda sermayenin arttırılması, eksik ise tamamlanması gerekmektedir. Ülkemiz tarım işletmelerinin tasarruf düzeyinin çok sınırlı ve öz sermayenin yetersiz olduğu dikkate alındığında, işletme dışı finansman kaynağı ortaya çıkmaktadır. Bu sektörde kırsal nüfusun fazlalığı, yerleşim alanlarının dağınık ve altyapı yatırımlarının yetersiz olması, diğer hizmetlerin götürülmesinde olduğu gibi, tarımsal kredi uygulamalarında da çeşitli sorunları beraberinde getirmektedir(Bülbül,M ve ark.).

Bir tarım işletmesinin sermaye gereksinimi, işletmenin büyüklüğü ve teknoloji kullanım düzeyi ile genel ekonomiye bağlı olarak değişmektedir. Girdi kullanımı ve gelirlerin elde edilmesi farklı dönemlerde gerçekleşmektedir. Girdilerin kullanılmasından gelirin elde edilmesine kadar geçen süre içinde üreticiler yoğun olarak finansman ihtiyacı ile karşılaşmaktadır.

Kar marjının düşük olduğu ve sermaye birikiminin yetersiz kaldığı bu sektörde tarımsal krediler büyük önem arzetmektedir (Anon,1997f).

2.TARIMSAL KREDİ POLİTİKASI

2.1. Tarımda Sermaye, Kredi Kavramı ve Önemi

Tarımda sermaye, üretimde kullanılan, tabi unsur ( arazi ve işgücü) haricinde kalan bütün malları ( makine ve ekipman, binalar, hayvanlar ve para)ifade eder (Aksöz,1972).

Sermaye üretim faktörlerinin en önemlilerinden biridir. Yukarıdaki tanımdan da anlaşılacağı üzere arazi sermayeye dahil edilmemiştir. Fakat elde edilmesi sermayeye ihtiyaç gösterir. Bu yüzden bazı ekonomistler araziyi sermaye içinde incelemişlerdir(Aksöz,1972).

Günümüzde sermaye yetersizlikleri üretimi önemli miktarda sınırlamakta ve bazı kaynakların verimli olarak kullanılmasını engellemektedir. Bunun sonucunda birçok kaynak atıl durumda kalmaktadır. Bu noktadan sonra tarımda kredinin önemi daha da artmaktadır.

Kredi diğer bir kişi veya kurumun parasını kararlaştırılan zamanda geri ödemek üzere almaktır. Mali ve hukuki sorumluluk borç alan tarafından kabul edilir. Kredi kelimesi güven anlamına gelir. Başarılı bir kredi sistemi güven üzerine kurulur. Kredi ile ileriki gelirlerde biriktirilmesi umulan kapitalin peşin olarak kullanılması sağlanır (Karacan,1991).

Kredi için yapılan tüm tanımları incelediğimizde bazı ortak noktalar göze çarpmaktadır. Bunlar (Bülbül ,1981):

1.Başkalarına ait bir mal veya parayı kendi gereksinimi için kullanmak veya kiralamak

2. Belirli bir zaman sonunda, kredinin kullanma karşılığı olarak bir faizin ödenmesi koşulu

3. Belirli bir sürenin sonunda, para veya malın geri verilmesidir

2.2 Tarımsal Kredinin Amaçları

Tarımsal kredilerin amacı T.C. Ziraat Bankasınca aşağıdaki şekilde açıklanmaktadır. tarımsal üretimle ilgili kredilerde amaç (Karacan,1991):

1. Tarımsal işletmelerin işletme ve sermayesi ihtiyacını karşılamak,

2. Tarımsal üretimin verimini arttırmak ve üretimi iyileştirmek,

3. Tarımsal işletme ve tarımsal işletmeyle ilgili her tür yapı ve tesisleri edindirmek veya mevcut tarımsal işletmeyi büyütmek,.

4. Küçük çiftçilerle tarımsal amaçlı kooperatifler ve üst kuruluşlarına fiilen işlemek üzere toprak edindirmektir. Pazarlama ile ilgili kredilerde amaç; tarımsal ürünlerin iç ve dış pazarlarda pazarlanmasını sağlamak, kolaylaştırmak ve arttırmaktır,

2.3 Tarımsal İşletmelerde Kredi İhtiyacını Doğuran Nedenler

Diğer sektörler ile tarım sektörü arasında önemli farklar bulunmaktadır. Bu farklılıklar nedeniyle tarım sektörü özel bir kredilendirme politikasına ihtiyaç duymaktadır. Çok defa devlet katkısı veya kamu kredi kurumları olmaksızın sektörün kredi ihtiyacı karşılanamaz.

Tarım İşletmelerinde Kredi İhtiyacını Doğuran Nedenler(Karacan,1991):

1. Küçük aile işletmeleri (Mevcut işletmelerin %99.5’i küçük tarım işletmeleri gurubunu oluşturmaktadır)

2. Kapitalin yavaş devir hızı

3. Yüksek risk ve belirsizlik

4. Teknolojik değişmeler ve değişen pazar istekleri

5. Tarımsal ürün fiyatlarındaki dalgalanmaktadır.

2.4 Tarım İşletmelerinin Kredi Kaynakları

Ülkemizde tarım işletmeleri ihtiyaçları olan krediyi çeşitli kaynaklardan temin etmektedirler. Bunlar arasında şahıslar, çeşitli kurumlar sayılabilmektedir. Şimdiye kadar yazılan birçok kitapta bu krediler çeşitli şekillerde sınıflandırılmıştır. En çok kullanışlı olanı teşkilatlanmamış krediler( eş, dost, komşu, akraba vs.) olarak bilinen şahıs kredileri ve teşkilatlanmış krediler olarak tanımlanan çeşitli kurum ve kuruluşların verdiği kredilerdir.

2.4.1 Teşkilatlanmamış Kredi Kaynakları

Aracı, tefeci ve akraba gibi çeşitli şahısların oluşturduğu teşkilatlanmamış kredi kaynakları, uzun zamandan beri tarımın finansmanında rol oynamaktadır. Üreticilerin kredi işlemlerinde ipotek gösterme zorunluluğu ve çeşitli nedenlerden dolayı kredi kuruluşlarından yeterli ölçüde yararlanamamaları, bankalar sistemi dışı kaynakların kullanımının artmasında etkili olmuştur. Ülkemizde bu kaynaklardan alınan kredilerde iki durum söz konusudur. (Karacan, 1991)

1. Komşu, arkadaş ve akraba gibi yakın kişilerden, karşılıklı güven esasına dayanan bir faiz ödemesi ve yazılı sözleşme esasına dayalı olmadan borç alma yöntemi.

2. Tüccar, esnaf, aracı, tefeci gibi borç vermeyi meslek edinmiş kişilerden kredi sağlama yöntemi. Burada yüksek faiz, karşılıklı sözleşme ve kredi veren açısından kar amacı esastır.

Bu şekil krediler bilinen en eski kredilerdir. Bu şekilde yapılan kredi alış verişleri (borçlanmalar) karşılıklı güvenle gerçekleşmektedir. Ödeme vadesi veya faiz oranlarındaki anlaşmazlıklardan doğan sorunlar söz konusu olabilmektedir.

Şahıslardan alınan kredilerin bir olumsuz yanı da; Bu kredilerin kısa vadeli krediler olmasıdır. Çiftçiler bunlara güvenerek çeşitli ıslah çalışmalarına ve uzun vadeli üretim programlarına başlayamamaktadırlar. Bu da kredilerin işletmede yeterince verimli kullanılmasına engel olmaktadır (Aksöz ,1972).

Bütün bu olumsuz yanlarına rağmen çiftçilerimizin bu kredilere rağbet etmesi, formalitelerin azlığı ve kredinin kullanımında takibatın fazla olmamasına bağlanmaktadır.

2.4.2 Teşkilatlanmış Kredi Kaynakları

Bu organizasyonlar kanun ve yönetmeliklerle kurulmuş, kredi işlerini belirli esaslara göre yürüten kamu ve özel sektöre ait kuruluşlardır. Bu kaynaklardan sağlanan kredilerde faiz oranı genellikle şahıslardan sağlanan kredilere göre daha düşüktür.

Teşkilatlanmış Kredi Kuruluşları aşağıdaki gibi sınıflandırılmaktadır (Karacan,1991):

a) Kamu Tarımsal Kredi Kuruluşları

b) Tarım Kredi Kooperatifleri

c) Özel Kredi Kurumları

d) Merkez Bankaları

Bu kuruluşlar içerisinde öne çıkanları ve Bayburt İlinde faaliyet gösterenleri aşağıda inceleme imkanı bulacağız.

2.4.2.1.Ziraat Bankası

Devletin tarım kesimini finanse etmek için kurmuş olduğu bir kuruluştur. Çiftçilere kolayca ulaşılabilmesi için yurdumuzun birçok yerinde şubeleri açılmıştır. Çiftçimize ihtiyacı olan krediyi en kısa yoldan ve en avantajlı şekilde sağlamaktadır.

Türk tarımının teşkilatlanmış en büyük kredi kaynağı T.C. Ziraat Bankası’dır ve tarım kesiminde kullandırılan kredilerin % 99,9’unu karşılamaktadır.T.C. Ziraat Bankası, tarımsal kredi işlemlerini 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yayımlanan T.C. Ziraat Bankası Ana Statüsü ve bu statü gereğince hazırlanan Tarımsal Krediler Yönetmeliği hükümlerine göre yürütmektedir (Anon,1997f).

Fakat uygulamaya yönelik bazı sorunlar ve problemler de çıkmaktadır. Bu konunun ayrıntılarını ve ilimize yönelik uygulamaları diğer bölümlerde inceleme imkanı bulacağız.

2.4.2.2.Tarım Kredi Kooperatifleri

Tarım Kredi kooperatiflerinin amacı, ortaklarına mümkün olduğu kadar ucuza ve yeter kredi sağlamaktır.

Tarım Kredi Kooperatifleri, 2.5 milyon çiftçiye tohumluk, gübre, her türlü alet makine, karma hayvan yemi, her türlü tarımsal ilaç, akaryakıt, damızlık konularında ayni ve nakdi kredi vermektedir. Tarım Kredi Kooperatifleri ortaklarına verdiği krediyi öz kaynakları ile T.C. Ziraat Bankasından karşılamaktadır (Anon,1997f).

Tarım Kredi Kooperatiflerinin ortakları genellikle küçük çiftçilerdir. Küçük çiftçilerimizin bankalardan ve diğer kredi kuruluşlarından kredi sağlaması zor olduğundan kredi ihtiyaçlarını genellikle söz konusu kooperatiflerden sağlamaktadırlar. Zira küçük çiftçilerimizin Ziraat Bankasından Kredi almak için genellikle teminat gösterecek toprak ve malları bile yoktur.

Bankalardan kredi sağlayamayan çiftçilerin gidebileceği diğer kaynak olan şahısların çoğu tefeci ve yüksek faizle kredi veren kişiler olduğu için küçük çiftçimizin gideceği en güvenli kapı Tarım Kredi Kooperatifleridir

Tarım Kredi Kooperatiflerinin amaçları şu şekilde sıralanabilir(Karacan,1991):

1. Tasarrufu teşfik ederek sermaye arzını arttırmak.

2. Bölge dışından yeni kreddi kaynakları temin etmek.

3. İkrazatı daha dikkatli yaparak ve verilenkredileri devamlı kontrol ederek, kredinin daha etkin bir şekilde kullanılmasını sağlamak ve riski azaltmak.

4. yeterli miktarda teminat sağlayarak,ödünç veren kurumların riskini azaltmak.

5. Düşük işletme masrafı ile kredi maliyetini olabildiğince düşük düzeyde tutmaktır.

2.4.2.3 Pancar Ekicileri Kooperatifi

Türkiye Şeker Fabrikaları için sözleşmeli olarak pancar üretimi yapan çiftçilerin kurmuş olduğu kooperatiftir. Kayıtlı üyeleri ile birlikte yıl içerisinde şeker fabrikaları için pancar üretimi yapan tüm çiftçiler kooperatifin doğal üyesi sayılıp; kooperatifin çiftçilere sunmuş olduğu her türlü kredi imkanlarından faydalanabilmektedirler.

2.5 Kredilendirmedeki Esaslar

Kredi alımında,kullanımında ve başarıya ulaşmasında çiftçilerin bazı hususları dikkatle incelemeleri gerekmektedir. Bu hususların doğru olarak incelenip değerlendirilmemesi sonucunda bazı çiftçilerimiz tamamen başarısızlıkla hüsrana uğramakta, bazıları ise bu hususlar üzerinde iyice düşünüp kendi durumlarını ona göre değerlendirdikleri için oldukça başarılı olmaktadırlar.

Kredinin alınması ve kullanılmasında üzerinde durulacak hususları beş gurupta toplayabiliriz (Aksöz, 1972).

1. İşletme için borçlanmanın doğru olup olmadığı

2. Borçlanma zamanı

3. Borçlanılacak miktar

4. Alınan kredinin kullanılacağı sahanın tespiti

5. Borçların ödeme şekli ve süresi (ödeme planı).

2.6 Krediden Yararlanacaklarda Aranan Şartlar

Ziraat Bankası, tarımsal kredilerinden yararlanacaklarda bazı özel ve genel şartlar aramaktadır. Bu şartlar maddeler halinde aşağıya çıkarılmıştır.

-T.C vatandaşı olmak

-Bizzat kredi aldığı işle uğraşmak

-Kredi alan kişinin bir işletmeye sahip olması veya edinmek istenmesi

-Yapılan istihbaratta kişinin ödeme gücünün olduğunun belirlenmesi

-Özel bilgi ve beceri gerektiren kredilerde yetiştiricilik belgesi istenmektedir. Ör:Mantarcılık, Arıcılık vs.

-Kredi kulanacak şahsın ikamet ettiği yerde herhangi bir karantina durumunun bulunmaması

-Daha önceki yıllarda aldığı kredinin borcu icra ile tahsil edilen kişilerin kredi talebi 6 aydan önce dikkate alınmamaktadır.

2.7. Tarımsal Kredilerde Vade, Faiz, Teminat

2.7.1 Tarımsal Kredilerde Vade

Kredide vade, ödünç verilen paranın ne kadar süre için verildiğini gösteren bir kavramdır. Kredi veren kuruluşlar, ödünç verdikleri fonun kendilerine ne zaman dönmesi gerektiğini başlangıçta bilmek ve planlarını buna göre yapmak isterler(Karacan,1991).

Vadesine göre krediler ;

- Kısa Vadeli Krediler

- Orta Vadeli Krediler

- Uzun Vadeli Krediler olmak üzere 3’e ayrılmaktadır.

Ziraat Bankasında İşletme kredilerinde vade en fazla iki yıldır ancak; Genel Müdürlükten yetki alınmadan hiçbir işletme kredisine bir yıldan fazla vade verilemez. Kredinin vadesinde ana paraya tahakkuk eden faiz ve masraflar dahil alacağın tamamı tahsil ve tasfiye edilir. Tavukçuluk (damızlık) ve civciv alımıyla yapılan yumurta tavukçuluğu ile su ürünleri yetiştiriciliği konusundaki işletme kredilerinde ise kredinin açıldığı tarihten itibaren bir yıl tahakkuk ettirilecek faiz ve masrafların tahsil edilmesi kaydıyla 18 aya kadar vade verilebilir.

Yatırım kredilerinde vade,projenin toplam yatırım tutarı ile nakit akışı (gelir-gider durumu) dikkate alınarak belirlenmektedir(Anon,1995k)..

2.7.2 Tarımsal Kredilerde Faiz

Faiz belirli bir sermayenin belirli bir müddet kullanılmasının karşılığı olarak sermayedara (borç veren şahıs veya kuruluşa) ödenen bedeldir(Karacan,1991).

Ziraat Bankasında faiz oranları, Genel Müdürlük tarafından belirlenmekteydi. Kasım 2000 itibariyle faiz oranları, küçük ve orta işletmelerde %39, büyük işletmelerde %50’dir. Bu oranlar 2001 yılından itibaren her ay şube tarafından yeniden belirlenmektedir. Banka tarafından belirlenen son 4 aylık faiz oranları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

Faiz Oranları(%)

Kasım 2000

Ocak 2001

Şubat 2001

Mart 2001

Nisan 2001

Küçükveort.işlt.

39

50

55

92

120

Büyük işlt.

50

55

70

105

130

Çiftçilere iki çeşit faiz seçeneği sunulmaktadır:

1.Sabit Faiz :Üreticinin krediyi aldığı günkü faizdir. Faizde vadenin bitimine kadar değişiklik olmamaktadır. (Mart 2001 tarihinden itibaren sabit faiz uygulaması kaldırılmıştır.)

2.Gösterge Faiz:Her ay için önceki 3 aylık dönem süresinde hazinece ihale yöntemiyle ihraç edilen 12 ay veya 12 aya en yakın vadeli devlet iç borçlanma senetleri yıllık bileşik ortalama faizlerinin %5 fazlası alınarak tespit edilmektedir.

Kullanılan kredilerde faizin dışında %1 oranında bankanın kontrol ve ekspertiz masrafları, %5 oranında B.S.M.V (Banka ,sigorta ve muamele vergisi) faize eklenmektedir.

2000 yılından önce zirai kredilerde bir sınırlandırma yoktu. Bu tarihten sonra zirai kredilere bazı kısıtlamalar getirilmiştir. Buna göre belli büyüklükte ve başka sektörlerle de(tarım harici) meşgul olan işletmelere farklı faiz oranları tatbik edilmektedir. Ör: 100 baştan daha büyük olan veya hem besicilik hem de ticaretle

uğraşan işletmeler daha yüksek faizle kredi alır. İşletmelerin büyüklüklerinin tespitine yarayan formlar çizelge-2.1’de aşağıya çıkartılmıştır.

2.7.3. Tarımsal Kredilerde Teminat

İkrazda bulunan kredi müesseseleri ve şahıslar borç verdikleri parayı emniyet altına almak için kredi talebinde bulunan çiftçilerden karşılığında teminat isterler. Genellikle teminat olarak gayrimenkuller ön planda tutulmaktadır. Bazı hallerde alet ve makine ile hayvanlar ve üretilmiş ürünler de teminat olarak kabul edilir(Aksöz,1972).

Ziraat Bankasınca verilen tarımsal kredilere Bayburt İlinde teminat olarak genellikle gayrimenkul ipoteği yapılmaktadır. Alınan teminatın değeri alınan kredinin en az 1.5 katı olmaktadır. Gayrimenkul ipoteğinin yanında kefaletli kredi de kullandırılmaktadır (Müşterek borçluluk, Müteselsil kefalet).

Ayrıca kredi kullanan 66 yaşın altındaki gerçek kişilere zorunlu başak hayat sigortası yapılmaktadır.

2.8 Ziraat Bankasının Kredi Limiti

Bayburt Merkez Şubesinin re’sen kredi açma limiti 15 milyar TL’sıdır. Aydıntepe ve Demirözü Şubelerinin re’sen kredi açma limiti 4 Milyar TL olup bunun üzerinde kredi alacaklar için Merkez Şubesine başvurmaları gerekmektedir. Ancak traktör kredileri re’sen kredi yetkisine dahil değildir. Traktör alacaklara miktarına bakılmaksızın kredi tutarı ödenmektedir.

Cetvel-2.1 İşletme Bilgi Ve Büyüklük Tespit Formları

Adı Soyadı

Doğum tarihi

Baba Adı

Köyü

TARIMSAL FAALİYETLERİM

Bitkisel Üretim

Kapasite

Hayvansal Üretim

Kapasite







Yukarıda mevcut kapasite bölümündeki bilgilerin doğru olduğunu beyan ederim....../..../2001 Ad soyad

İmza

FAALİYET KONUSU

ORTA İŞLETME ÜST LİMİTİ

KURU TARLAYA DÖNÜŞÜM ORANI

MEVCUT KAPASİTE

DÖNÜŞTÜRÜLMÜŞ KAPASİTE PUANI

Kuru Tarla

900Da.

1

Sulu Tarla

300 Da.

3

Tütün

100 Da.

9

Örtü Altı Tarımı

24 Da.

37.5

Tarla sebzeciliği

100 Da.

9

Meyvecilik

100 Da.

9

Zeytin-Fıstık

300 Da.

3

Mantar Yetiştiriciliği

75,000 kg/yıl

0.01

Süt sığırcılığı

50 Baş

18

Büyükbaş besicilik

100 Baş /Dönem

9

K.B.Besi- K.B.İrat

500 Baş

1.8

Yumurta ve Broiler Tavuk

20,000 Adet

0.05

Hindi Yetiştiriciliği

13,000 Adet

0.07

Arıcılık

500 Koloni

1.8

İpekböcekciliği

500 Kutu

1.8

Su Ürünleri-Avcılık

18 Metre tekne

50

Su Ürünleri-Yetiştiricilik

50,000kg/yıl

0.02

Diğer

TOPLAM

AZAMİ KAPASİTE PUANI

900

99/13758 Sayılı Kararname kapsamında üreticinin sahip olduğu mevcut tarımsal faaliyetlerin Kuru Tarlaya indekslenmiş kapasiteleri toplamı 900 puan-dekar’ın altında/üstünde olduğundan bu işletme küçük-orta/büyük tarım işletmesi olarak tespit edilmiştir. ...../..../2001

T.C.ZİRAAT BANKASI ......................Şubesi

.

2.9. Kredi Çeşitleri

Krediler vadesine göre kısa, orta ve uzun vadeli krediler olmak üzere üç kısımda incelenir. Kısa vadeli olanlar azami bir yıl içinde sonuç verecek işletme ihtiyacı için kullanılan kredilerdir. Geri ödenme süreleri en geç bir yıldır.

Orta vadeli krediler ise kullanıldığı yatırımın sonuç vermesi ve verim elde etmek için 1-5 yıl beklenmesi gereken kredilerdir. Meyvelik kurulması, makine ekipman alımı vs. için kullanılan krediler bu nevi kredilerdir.

Uzun vadeli kredilerde gayrimenkul alımı, ve verim almak için uzun zaman beklenmesi gereken yatırımlar için alınan kredilerdir. Yeni işletme binası alımı, daimi ıslahat projeleri için alınan krediler bu kısma girmektedir.

Krediler vadeden başka amaca göre, teminata göre, borç verene göre , borç alana göre olmak üzere değişik şekillerde sınıflandırılmaktadır.

3.KONYA İLİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER

3.1.GENEL DURUM

3.1.1.Coğrafi ve Jeolojik Durum

Konya ili; Anadolu Yarımadası’nın ortasında bulunan İç Anadolu Bölgesi’nin güneyinde, şehrin kendi adıyla anılan Konya bölümünde yer almaktadır.

Konya, coğrafi olarak 36º41’ ve 39º16’ kuzey enlemleri ile 31º14’ ve 34º26’ doğu boylamları arasında yer alır. Yüzölçümü 38257 km2 (göller hariç)’dir. Bu alanı ile Türkiye’nin en büyük yüzölçümüne sahip olan ilidir. Ortalama yükseltisi 1016 m’ dir İdari yönden, kuzeyden Ankara, batıdan Isparta, Afyonkarahisar, Eskişehir, güneyden, İçel, Karaman, Antalya, doğudan, Niğde, Aksaray illeri ile çevrilidir.

Konya ili sınırları içerisinde Türkiye’nin en büyük alüminyum (boksit) ve magnezit yataklarının yanı sıra, kömür, kil, çimento hammaddeleri, kurşun-çinko, bant madenleri ile önemli oranda yer altı suyu rezervleri bulunmaktadır. Magnezit yatakları ise Meram ilçesi sınırları içerisinde olup tek başına hem Konya’nın hem de dünyanın en büyük rezervli (80 milyon ton) magnezit yatağıdır.

3.1.2.İlin Genel Özelliği

Dağlar : İlin kuzey kısmında yeralan yükseltiler genel olarak doğu-batı doğrultusunda uzanır. En önemlisi Bozdağlardır. Bozdağlar üzerinde yer yer tepeler yükselir.Bu tepelenin en yükseği Bozdağlar’ın batısındaki Karadağ Tepesi’dir (1919 m).

Konya’nın batısında yer alan sıra dağlar kuzeyden güneye doğru uzanırlar En kuzeyinde Sultan Dağları (2169), Aladağlar (2339), Loras (2040), Eşenler (1951) yer almaktadır. Bölgenin güney kısmı Toros dağlarıyla sınırlanmıştır Bu kuşakta ise Geyik (3130), Balkan dağları (3134), Aydos dağları (3240) yer almaktadır.

Bu alanda volkanik kütlelenin ve arazilenin önemli bir yeri vardır Karapınar Ovasının güneyinde yer alan Karacadağ (2025), Konya’nın güney batısındaki Erenler Dağı (2319) batısında Takkeli Dağ (1400) yer almaktadır

Platolar : Yöredeki Obruk ve Cihanbeyli Platoları ortalama 1000 m. yükseltiye sahip geniş düzlüklerden oluşurlar

Tuz gölünün batısında Cihanbeyli platosu, güneyinde ise Obruk platosu yer alır. Obruk Platosu üzerinde kireç taşı tabakaları üzerinde gelişmiş karstik şekillerden olan obruklara rastlandığından bu isim verilmiştir. İlin kuzeyini kaplayan Cihanbeyli Platosu genel olarak kireçtaşı tabakaları ile kaplıdır Zengin bozkırlarla kaplı olan bu platolar, il hayvancılığı ve tarımı açısından önemlidir

Ovalar : Konya ve Ereğli ovaları yörenin en geniş ovalarıdır Bu ovalar Konya ve Ereğli arasında geniş düzlükler şeklinde uzanırlar Bu dizi içerisinde, Çumra Ovası ve Karapınar’ın bulunduğu Karapınar ovasında eski Konya Gölü tabanının kum depoları rüzgar erozyonuna da imkan vermiştir. Bozdağlar’ın kuzeyinde Altınekin, Sarayönü ve Kadınhanı ovaları bulunur Ilgın (Çavuşçu) gölü ve Akşehir gölünün yerleştiği çanakta bir çöküntü hendeğidir. llgın ve Akşehir ovaları, bu çöküntü hendeği içerisinde oluşmuş ovalardır Bu ovalar dışında; Beyşehir ovası, Seydişehir ovası, Doğanhisar ovası ile Yukarı Sakarya ovalarının güney ucunu oluşturan Yunak ve Akgöl ovalarıdır

3.1.3.Konyanın Hidroğrafyası

Akarsular :Konya ili sınırları içerisinde daha çok mevsimlik ve sel rejimli akarsular yer alır. Buradaki akarsuların boyları kısadır. Konya ilinin geniş sahaları, kapalı havza olması sebebiyle akarsular ova tabanlarındaki bataklıklarda kaybolur. Bölgedeki akarsular kar ve yağmur suları ile beslenirler. Konya’daki yağış rejimi düzensiz olduğu için bu akarsuların rejimi de düzensizdir. Bir çoğu, yaz aylarında kururlar; ancak ilkbahar ve yaz aylarında kısa süreli sağanak yağışlar ile sel baskınlarına sebep olabilmektedir. Sel baskınları tarım alanlarında büyük zarara neden olur

Konya’da yer alan en büyük ve en önemli akarsu Çarşamba Suyu’dur. Kaynağını Bozkır ilçesindeki yükseltilerden alır. Beyşehir Gölü’nün ayağıyla birleşerek Çumra Ovası sulama şebekesini oluşturur Çarşamba Suyu üzerinde kurulan Apa Barajı hem selleri önlemek hem de Konya Ovasının bir bölümünde sulama yapmak için kurulmuştur.

Konya ilinde Meram Çayı, Sille Deresi, May Deresi, İvriz, Bolasan, Çiğil, Doğanhisar insuyu, Göksu, Adıyan, Engilli, Çavuşköy, Karasu Çayları da önemli akarsulardandır.

Göller:

Tuz Gölü: Ankara, Konya, Aksaray sınırlarının kesiştiği yerde olup bir kısmı Konya ili sınırları içerisinde yer almaktadır, Tuz Gölü Türkiye’nin yüzölçümü olarak ikinci büyük gölüdür. Derinliği 12 m. civarındadır. Yaz aylarında kuruyan kesimlerde tuz tortulları meydana gelir. Türkiye’nin tuz ihtiyacının bir kısmi buradan temin edilir.

Beyşehir Gölü: Beyşehir Gölü, yurdumuzun 3. büyük gölüdür. Ayni zamanda en büyük tatlı su gölüdür

Akşehir Gölü: Suyu tatlıdır. Su ürünleri açısından ekonomik değer gösterir

Ilgın (Çavuşçu) Gölü: Suları tatlıdır Su ürünleri açısından önemlidir

Ereğli Akgöl: Tatlı sulara sahiptir. Akgöl sazlıklarında 200’ün üzerinde kuş türü yaşamaktadır. Bu yüzden tabiatı koruma alanı olarak kabul edil­miştir.

3.1.4.İklim ve Bitki Örtüsü

Konya ilinde karasal iklim şartları etkilidir. Konya 326 mm. ile Türkiye’nin en az yağış alan bölümüdür. Bu bölüm içerisinde de Tuz Gölü yöresi daha az yağış alır. Yağışlar daha çok ilkbahar mevsiminde yoğunlaşmıştır.Yazları sıcak ve kurak, kışları soğuk ve kar yağışlıdır. Konya’da yıllık ortalama sıcaklık 11.5 derecedir Temmuz ayında ortalama sıcaklık 23 derecedir. Ocak ayında ortalama sıcaklık 0 derece civarındadır. Maksimum sıcaklık 40.0 derece ve minimum sıcaklık 28.2 derecedir Kapalı günlerin sayısı 67.2, ortalama nisbi nem % 60 olmaktadır. Genellikle yağışın % 72’si kış ve ilkbahar aylarında düşer.

Konya’da yükseltiye bağlı olarak ova tabanında bozkırlar, yükseltilerde de ormanlar yer almaktadır.İl sınırlarındaki geniş sahaların hakim bitki örtüsü bozkırdır. Ovalardaki tarım sahalarında kültür bitkileri geniş yerler tutmaktadır Bunların önemlileri ise tahıllar, baklagiller ve şeker pancarıdır. Kültür bitkilerinin alanı % 64’tür.Bu oranıyla Türkiye’deki iller içerisinde tarım sahaları açısından fazla alana sahip iller arasında yer alır.Konya ili orman bakımından fakirdir. Yüzölçümünün ancak % 12’si ormanlarla kaplıdır.

3.1.5.Nüfus

Konya,nüfus bakımından ülkemizin İstanbul, Ankara, Izmir ve Bursa’dan sonra 5. büyük ilidir. 1997 Yılı Nüfus Tespitine göre İlin nüfusu 1.943.757’dir. Nüfusun 1.141.435’i İl ve ilçelerinde 802.322’si Bucak ve köylerde yaşamaktadır. Şehirde yaşayanların oranı % 58.7, Köyde yaşayanların oranı ise % 41.3dür.

Konya’nın nüfus artış hızı Türkiye ortalamasına çok yakındır. 1997 Yılı Nüfus Tespitine göre nüfus artış hızı %0 13.69, Türkiye ortalaması ise %0 15.08 olmuştur.

Ülkemizin en geniş yüzölçümüne sahip olan Konya’da kilometrekareye düşen nüfus Türkiye ortalamasının oldukça altındadır. 1997 yılı nüfus tespitine göre Konya’nın nüfus yoğunluğu 51’dir.

Merkez ilçelerden biri olan Selçuklu İlçesi 281.256 kişi ile Konya İli’nin nüfus itibariyle en büyük ilçesidir. Diğer Merkez İlçelerden Meram ilçesi 236.531 kişi ile ikinci, Karatay ilçesi ise 173.319 kişi ile üçüncü sırayı almaktadır.Merkez ilçeleri takiben sırayla Ereğli, Beyşehir, Akşehir, Çumra, Seydişehir ve ligin İlçeleri nüfus açısından İlin büyük ilçeleri arasında yer almaktadır.

3.1.6.İlin Tarımsal Yapısı

Konya 4.169.400 hektarlık yüzölçümüyle yurdumuzun en geniş arazı varlığına sahip olup 2.659.890 hektar alanda tarım yapılmaktadır.

Toplam 3.247.239 olan il nüfusunun %45’i kırsal kesimde yaşamaktadır.157.855 çiftçi ailesi fiilen tarım sektöründe faaliyet göstermektedir. İlin doğu ve kuzeyinde yer alan ve ünlü “Konya Ovası” diye adlandırılan geniş alanlarda yağışın 400 mm‘nin altında, hatta bazı lokal bölgelerde 300 mm ‘nin altında seyretmesi kuru ziraat sistemini mecbur kılmıştır.

Bu gün için ilimizde 374.260 hektar alanda sulu tarım yapılmaktadır. 1998 yılı rakamlarına göre ilin gayri safi tarımsal geliri, 113 Trilyon TL’si hayvansal ürünlerden, 300.8 Trilyon TL si de bitkisel üretimden olmak üzere toplam 413,8 Trilyon TL’ dir. Konya tarımsal ekiliş ve üretim bakımından ülke genelinde önemli bir yere sahiptir. Şöyle ki ülke genelinde yaklaşık; Buğday ekilişi olarak % 10, buğday üretimi olarak % 10,4, arpa ekilişi olarak % 18, arpa üretimi olarak % 20, şeker pancarı ekilişi olarak % 20, şeker pancarı üretimi olarak % 24 gibi önemli ve ağırlıklı bir yeri bulunmaktadır

Şu anda toplam arazi varlığının yaklaşık % 14’ü olan 374.260 hektar arazide sulu tarım yapılmaktadır.

3.1.6.1.Toplam Arazi Kullanım Durumu

Konya’nın toplam 4.169.400 ha olan arazi varlığının % 64 ‘ünü işlenen araziler,% 17’sini çayır-mer’a,% 12’sini orman,% 7’sins de ürün getirmeyen alanlar oluşturur.Toplam arazinin ve işlenen arazilerin kullanım şekli cetvel-1 ve 2’de aşağıda gösterilmiştir.

Konya ilinde işlenen arazilerin, %57’sini tarla arazileri, %5’ini bağ-bahçe, %38’inide nadas alanları oluşturmaktadır. Görüldüğü gibi işlenen arazilerin oldukça büyük bir bölümü nadasa bırakılarak ekonomik bir şekilde kullanılamamaktadır.

Cetvel-3.1 Toplam Arazinin Kullanım Şekli

KULLANIM ŞEKLİ

ALAN(HA)

%

%

1-İŞLENEN ARAZİ

1.548.257

1.014.000

20.673

38.185

38.775

57

38

1

2

2

-Tarla Arazisi

-Nadas

-Sebze

-Meyve

-Bağ

Toplam

2.659.890

100

64

2-ÇAYIR MER’A

709.894

17

3-ORMAN

506.426

12

4-ÜRÜNGETİRMEYENALAN

293.190

7

GENEL TOPLAM

4.169.400

100

Kaynak : 2001 Konya Tarım İl Müdürlüğü Proje İstatistik Şube Müdürlüğü Kayıtları

Cetvel-3.2 İşlenen Arazinin Kullanım Şekli

KULLANIM ŞEKLİ

ALAN(HA)

%

%

1-Tarla Arazisi

1.357.557

83.094

82.714

15.071

9.821

87.7

5.4

5.3

1

0.7

-Hububat

-Baklagiller

-Endüstri Bitkileri

-Yem Bitkileri

-Yumrulu Bitkiler





TOPLAM

1.548.257

100

57


2-BAĞ-BAHÇE

20.673

38.185

38.775

21

39

40


-Sebze

-Meyve

-Bağ


TOPLAM

97.633

100

5


3-NADAS

1.014.000

100

38

GENEL TOPLAM

2.659.890

100

Kaynak : 2001 Konya Tarım İl Müdürlüğü Proje İstatistik Şube Müdürlüğü Kayıtları

3.1.6.2.Hayvansal Üretim

Hayvansal Üretim

ÜRÜN ADI

ÜRETİM(TON)

1998

1999

2000

1-Et

-Beyaz

-Kırmızı

2-Süt

3-Yumurta

4-Bal

5-Yapağı

6-Merinos yapağısı

7-Keçi kılı

8-Tiftik

6.408

17.550

801.112

2.275.416.500 Ad.

1.403

2.672

106

165

47

7.513

19.241

772.087

2.303.141.400 Ad.

1.317

2.513

136

166

32

8.406

33.161

792.445

2.188.403.000 Ad.

1.391

2.343

94

151

28

4.1.Ziraat Bankasınca Kullandırılan Tarımsal Krediler

4.1.1.İşletme Kredileri

Tarla ve bahçe ürünlerinin üretimi için gerekli olan işletme kredileri “Bitkisel Üretim Kredisi“ adı altında açılmakta olup, bu konuda yapılacak tüm üretim çeşitleri bu kredilere konu teşkil etmektedir. Tahıllar,baklagiller, endüstri bitkileri, yağlı tohumlar,yem bitkileri,meyveler ve sebzelerin bir üretim döneminde ihtiyaç duydukları nakdi ve ayni(tohum fide gübre zirai mücadele ilacı gibi ) girdiler kredilendirilmektedir. Bu kredilerin limiti ürün çeşidi ve ekim alanları dikkate alınarak hesaplanmaktadır.

Hayvansal Üretim Kredileri:

Hayvansal üretim için açılan krediler ise “ Hayvansal Üretim Kredileri” adı altında açıklanmakta olup ülkemizde üretimi yapılan tüm hayvancılık faaliyetleri bu krediler kapsamındadır. Örneğin Büyükbaş hayvancılık faaliyetleri, küçükbaş hayvancılık,arıcılık, kümes hayvanları,kürk hayvanları, üretimi için ihtiyaç duyulan üretim materyali,yem ,ilaç gibi bir üretim dönemi için ayni ve nakdi girdiler kredi olarak karşılanmaktadır. Açılacak kredi miktarı üretimi yapılacak hayvancılığın konusu ve kapasitesine göre hesaplanır.

4.1.2.Yatırım Kredileri

Hayvansal Yatırım Kredileri:

Bitkisel ve hayvansal üretim için ihtiyaç duyulan donatım ihtiyaçları genelde orta vadeli krediler olarak açılmaktadır. Örneğin Bitkisel üretimde ihtiyaç duyulan tarım alet makine ve ekipmanları, hayvancılık üretimi için damızlık ve besi hayvanları,sağım makineleri, süt güğümleri, kovan, maske,bal süzme aletleri gibi hayvansal üretimde kullanılan her çeşit demirbaşlar kredilere konu teşkil etmekte olup açılacak kredi satın alma bedelinden üretici katkısı düşülmek suretiyle tespit edilmektedir.

Bitkisel ve hayvansal üretim için yapılacak sabit tesis ve yatırımlar için ise genelde projeye dayalı uzun vadeli krediler kullandırılmaktadır. Örneğin Yeterli veya hiç tarım arazisi bulunmayanlara Arazi Edindirme Kredisi, bitkisel üretimle ilgili olarak bağ, narenciye ve meyve bahçesi, yem bitkisi üretim tesisleri, hayvansal üretim için her türlü hayvan barınakları, kaba ve kesif yem depoları ve üretimle ilgili diğer yapılar ile bunların onarım veya kapasite artırımını amaçlayan projeler projeli kredi kapsamında kredilendirilmektedir. Açılacak kredi limiti “ Proje Yatırım Tutarından “ öz kaynak düşüldükten sonra kalan miktar üzerinden tespit edilir.

Özel Tarımsal İşletme Kredileri:

Özel tarımsal işletme kredileri adı altında arıcılık ve su ürünleri kredisi verilmektedir.Söz konusu krediler verilirken krediyi kullanacak kişinin yeterli teknik bilgiye sahip olup olmadığına bakılır.Yetiştiricilerin Tarım İl ve İlçe müdürlüklerinin açmış oldukları kurslara katılmış ve başarılı olmuş olmaları istenilmektedir.

4.2. Zirai Kredilerinin İkraz Birimleri

Birim başına (da.,baş,adet) verilecek kredinin miktarına ikraz birimi denir. Ziraat Bankası tarafından verilen zirai kredilerin ikraz birimleri daha önceki yıllarda Genel müdürlük tarafından belirlenmekteydi, fakat şimdi şube tarafından belirleniyor. Ziraat Bankasının ikraz birimleri çizelge-4.1 ve 4.2’de gösterilmiştir.

Çizelge-4.1. Temmuz 2000 ve Ocak 2001 tarihleri itibariyle Ziraat Bankasınca uygulanan İkraz Birimleri (Hayvansal Üretim)

FAALİYETİN TÜRÜ

İKRAZ BİRİMİ (1000) TL

Tem.00

Oca.01

Büyük Baş Besi

275.000

400.000

Küçük Baş Besi

34.500

56.000

Büyük Baş İrat (Kültür Irkı)

150.000

220.000

Kültür Irkı Melezi İnek,Düve,Boğalarına

130.000

190.000

Kültür Irkı Melezi Buzağı ve Danalarına

60.000

95.000

Küçük Baş İrat

14.000

25.000

Kuzu Toklu

7.000

12.500

Arıcılık(Kovan)

15.200

26.750

Kaynak: Ziraat Bankası Bayburt Merkez Şubesi

Çizelge-4..2 Temmuz 2000 ve Ocak 2001 tarihleri İtibariyle Ziraat Bankasınca Uygulanan İkraz Birimleri (Bitkisel Üretim)

FAALİYETİN TÜRÜ(da)

İKRAZ BİRİMİ (000)TL

Temmuz.2000

Ocak.2001

Patates

64.000

88.000

Yonca

23.750

30.450

Korunga

10.000

12.800

Fiğ (Sulu)

15.750

20.800

Fiğ (kuru)

11.250

14.850

Buğday-Arpa

11.250

14.150

Kaynak: Ziraat Bankası Bayburt Merkez Şube

4.3. Tabi Afetlerde Ziraat Bankasının Uygulamaları

4.3.1. Kredi Borçlarının Ertelenmesi

Çiftçilerimiz Ziraat Bankası ve diğer kredi kuruluşlarından aldıkları krediyi herhangi bir sebepten (Kuraklık don vs.) dolayı ödeyemedikleri taktirde bu borçların ertelenmesi mümkündür. Bu konu 5254 ve 2090 sayılı tabi afetler kanunlarıyla düzenlenmiştir.

5254 Sayılı Kanunun geçerli olduğu durumlar kuraklık, don, sel vs. gibi tabi afetler sonucu bitkisel üretimde meydana gelen zararlardır. Bu zararlar ürün bazında tespit edilmektedir. Eğer zarar her ürün üzerinden % 40’ ı geçerse kredi borçları ertelenmektedir.

2090 Sayılı Kanun ise çeşitli tabi afetlerde çiftçi mal varlığının yekününde meydana gelen zararları kapsamaktadır. Bu Kanunun uygulanmasında çiftçi mal varlığı top yekun değerlendirilmektedir. Mal varlığında %40’ın üzerinde zarar tespit edilirse borçların ertelenmesi söz konusu olmaktadır.

5.KONYA İLİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER

5.1.Genel Durum

5.1.1.Coğrafi ve Jeolojik Durum:

Konya ili; Anadolu Yarımadası’nın ortasında bulunan İç Anadolu Bölgesi’nin güneyinde, şehrin kendi adıyla anılan Konya bölümünde yer almaktadır.

Konya, coğrafi olarak 36º41’ ve 39º16’ kuzey enlemleri ile 31º14’ ve 34º26’ doğu boylamları arasında yer alır. Yüzölçümü 38257 km2 (göller hariç)’dir. Bu alanı ile Türkiye’nin en büyük yüzölçümüne sahip olan ilidir. Ortalama yükseltisi 1016 m’ dir İdari yönden, kuzeyden Ankara, batıdan Isparta, Afyonkarahisar, Eskişehir, güneyden, İçel, Karaman, Antalya, doğudan, Niğde, Aksaray illeri ile çevrilidir.

Konya ili sınırları içerisinde Türkiye’nin en büyük alüminyum (boksit) ve magnezit yataklarının yanı sıra, kömür, kil, çimento hammaddeleri, kurşun-çinko, bant madenleri ile önemli oranda yer altı suyu rezervleri bulunmaktadır. Magnezit yatakları ise Meram ilçesi sınırları içerisinde olup tek başına hem Konya’nın hem de dünyanın en büyük rezervli (80 milyon ton) magnezit yatağıdır.

5.1.2.BOLGENIN GENEL OZELLİGI

Dağlar:İlin kuzey kısmında yeralan yükseltiler genel olarak doğu-batı doğrultusunda uzanır. En önemlisi Bozdağlardır. Bozdağlar üzerinde yer yer tepeler yükselir.Bu tepelenin en yükseği Bozdağlar’ın batısındaki Karadağ Tepesi’dir (1919 m).

Konya’nın batısında yer alan sıra dağlar kuzeyden güneye doğru uzanırlar En kuzeyinde Sultan Dağları (2169), Aladağlar (2339), Loras (2040), Eşenler (1951) yer almaktadır. Bölgenin güney kısmı Toros dağlarıyla sınırlanmıştır Bu kuşakta ise Geyik (3130), Balkan dağları (3134), Aydos dağları (3240) yer almaktadır.

Bu alanda volkanik kütlelenin ve arazilenin önemli bir yeri vardır Karapınar Ovasının güneyinde yer alan Karacadağ (2025), Konya’nın güney batısındaki Erenler Dağı (2319) batısında Takkeli Dağ (1400) yer almaktadır

Platolar:Yöredeki Obruk ve Cihanbeyli Platoları ortalama 1000 m. yükseltiye sahip geniş düzlüklerden oluşurlar

Tuz gölünün batısında Cihanbeyli platosu, güneyinde ise Obruk platosu yer alır. Obruk Platosu üzerinde kireç taşı tabakaları üzerinde gelişmiş karstik şekillerden olan obruklara rastlandığından bu isim verilmiştir. İlin kuzeyini kaplayan Cihanbeyli Platosu genel olarak kireçtaşı tabakaları ile kaplıdır Zengin bozkırlarla kaplı olan bu platolar, il hayvancılığı ve tarımı açısından önemlidir

Ovalar:Konya ve Ereğli ovaları yörenin en geniş ovalarıdır Bu ovalar Konya ve Ereğli arasında geniş düzlükler şeklinde uzanırlar Bu dizi içerisinde, Çumra Ovası ve Karapınar’ın bulunduğu Karapınar ovasında eski Konya Gölü tabanının kum depoları rüzgar erozyonuna da imkan vermiştir. Bozdağlar’ın kuzeyinde Altınekin, Sarayönü ve Kadınhanı ovaları bulunur Ilgın (Çavuşçu) gölü ve Akşehir gölünün yerleştiği çanakta bir çöküntü hendeğidir. llgın ve Akşehir ovaları, bu çöküntü hendeği içerisinde oluşmuş ovalardır Bu ovalar dışında; Beyşehir ovası, Seydişehir ovası, Doğanhisar ovası ile Yukarı Sakarya ovalarının güney ucunu oluşturan Yunak ve Akgöl ovalarıdır

5.1.3.KONYANIN HİDROGRAFYASI

5.1.3.1 Akarsular:Konya ili sınırları içerisinde daha çok mevsimlik ve sel rejimli akarsular yer alır. Buradaki akarsuların boyları kısadır. Konya ilinin geniş sahaları, kapalı havza olması sebebiyle akarsular ova tabanlarındaki bataklıklarda kaybolur. Bölgedeki akarsular kar ve yağmur suları ile beslenirler. Konya’daki yağış rejimi düzensiz olduğu için bu akarsuların rejimi de düzensizdir. Bir çoğu, yaz aylarında kururlar; ancak ilkbahar ve yaz aylarında kısa süreli sağanak yağışlar ile sel baskınlarına sebep olabilmektedir. Sel baskınları tarım alanlarında büyük zarara neden olur

Konya’da yer alan en büyük ve en önemli akarsu Çarşamba Suyu’dur. Kaynağını Bozkır ilçesindeki yükseltilerden alır. Beyşehir Gölü’nün ayağıyla birleşerek Çumra Ovası sulama şebekesini oluşturur Çarşamba Suyu üzerinde kurulan Apa Barajı hem selleri önlemek hem de Konya Ovasının bir bölümünde sulama yapmak için kurulmuştur.

Konya ilinde Meram Çayı, Sille Deresi, May Deresi, İvriz, Bolasan, Çiğil, Doğanhisar insuyu, Göksu, Adıyan, Engilli, Çavuşköy, Karasu Çayları da önemli akarsulardandır.

5.1.3.2.Göller:

Tuz Gölü: Ankara, Konya, Aksaray sınırlarının kesiştiği yerde olup bir kısmı Konya ili sınırları içerisinde yer almaktadır, Tuz Gölü Türkiye’nin yüzölçümü olarak ikinci büyük gölüdür. Derinliği 12 m. civarındadır. Yaz aylarında kuruyan kesimlerde tuz tortulları meydana gelir. Türkiye’nin tuz ihtiyacının bir kısmi buradan temin edilir.

Beyşehir Gölü: Beyşehir Gölü, yurdumuzun 3. büyük gölüdür. Ayni zamanda en büyük tatlı su gölüdür

Akşehir Gölü: Suyu tatlıdır. Su ürünleri açısından ekonomik değer gösterir

Ilgın (Çavuşçu) Gölü: Suları tatlıdır Su ürünleri açısından önemlidir

Ereğli Akgöl: Tatlı sulara sahiptir. Akgöl sazlıklarında 200’ün üzerinde kuş türü yaşamaktadır. Bu yüzden tabiatı koruma alanı olarak kabul edil­miştir.

İklim ve Bitki Örtüsü

Konya ilinde karasal iklim şartları etkilidir. Konya 326 mm. ile Türkiye’nin en az yağış alan bölümüdür. Bu bölüm içerisinde de Tuz Gölü yöresi daha az yağış alır. Yağışlar daha çok ilkbahar mevsiminde yoğunlaşmıştır.Yazları sıcak ve kurak, kışları soğuk ve kar yağışlıdır. Konya’da yıllık ortalama sıcaklık 11.5 derecedir Temmuz ayında ortalama sıcaklık 23 derecedir. Ocak ayında ortalama sıcaklık 0 derece civarındadır. Maksimum sıcaklık 40.0 derece ve minimum sıcaklık 28.2 derecedir Kapalı günlerin sayısı 67.2, ortalama nisbi nem % 60 olmaktadır. Genellikle yağışın % 72’si kış ve ilkbahar aylarında düşer.

Konya’da yükseltiye bağlı olarak ova tabanında bozkırlar, yükseltilerde de ormanlar yer almaktadır.İl sınırlarındaki geniş sahaların hakim bitki örtüsü bozkırdır. Ovalardaki tarım sahalarında kültür bitkileri geniş yerler tutmaktadır Bunların önemlileri ise tahıllar, baklagiller ve şeker pancarıdır. Kültür bitkilerinin alanı % 64’tür.Bu oranıyla Türkiye’deki iller içerisinde tarım sahaları açısından fazla alana sahip iller arasında yer alır.Konya ili orman bakımından fakirdir. Yüzölçümünün ancak % 12’si ormanlarla kaplıdır.

Nüfus

Konya,nüfus bakımından ülkemizin İstanbul, Ankara, Izmir ve Bursa’dan sonra 5. büyük ilidir. 1997 Yılı Nüfus Tespitine göre İlin nüfusu 1.943.757’dir. Nüfusun 1.141.435’i İl ve ilçelerinde 802.322’si Bucak ve köylerde yaşamaktadır. Şehirde yaşayanların oranı % 58.7, Köyde yaşayanların oranı ise % 41.3dür.

Konya’nın nüfus artış hızı Türkiye ortalamasına çok yakındır. 1997 Yılı Nüfus Tespitine göre nüfus artış hızı %0 13.69, Türkiye ortalaması ise %0 15.08 olmuştur.

Ülkemizin en geniş yüzölçümüne sahip olan Konya’da kilometrekareye düşen nüfus Türkiye ortalamasının oldukça altındadır. 1997 yılı nüfus tespitine göre Konya’nın nüfus yoğunluğu 51’dir.

Merkez ilçelerden biri olan Selçuklu İlçesi 281.256 kişi ile Konya İli’nin nüfus itibariyle en büyük ilçesidir. Diğer Merkez İlçelerden Meram ilçesi 236.531 kişi ile ikinci, Karatay ilçesi ise 173.319 kişi ile üçüncü sırayı almaktadır.Merkez ilçeleri takiben sırayla Ereğli, Beyşehir, Akşehir, Çumra, Seydişehir ve ligin İlçeleri nüfus açısından İlin büyük ilçeleri arasında yer almaktadır.

İLİN TARIMSAL YAPISI

Konya 4.169.400 hektarlık yüzölçümüyle yurdumuzun en geniş arazı varlığına sahip olup 2.659.890 hektar alanda tarım yapılmaktadır.

Toplam 3.247.239 olan il nüfusunun %45’i kırsal kesimde yaşamaktadır.157.855 çiftçi ailesi fiilen tarım sektöründe faaliyet göstermektedir. İlin doğu ve kuzeyinde yer alan ve ünlü “Konya Ovası” diye adlandırılan geniş alanlarda yağışın 400 mm‘nin altında, hatta bazı lokal bölgelerde 300 mm ‘nin altında seyretmesi kuru ziraat sistemini mecbur kılmıştır.

Bu gün için ilimizde 374.260 hektar alanda sulu tarım yapılmaktadır. 1998 yılı rakamlarına göre ilin gayri safi tarımsal geliri, 113 Trilyon TL’si hayvansal ürünlerden, 300.8 Trilyon TL si de bitkisel üretimden olmak üzere toplam 413,8 Trilyon TL’ dir. Konya tarımsal ekiliş ve üretim bakımından ülke genelinde önemli bir yere sahiptir. Şöyle ki ülke genelinde yaklaşık; Buğday ekilişi olarak % 10, buğday üretimi olarak % 10,4, arpa ekilişi olarak % 18, arpa üretimi olarak % 20, şeker pancarı ekilişi olarak % 20, şeker pancarı üretimi olarak % 24 gibi önemli ve ağırlıklı bir yeri bulunmaktadır

Şu anda toplam arazi varlığının yaklaşık % 14’ü olan 374.260 hektar arazide sulu tarım yapılmaktadır.

KONYA İLİNİN ARAZİ VARLIĞI

Toplam Arazi Kullanım Durumu

KULLANIM ŞEKLİ

ALAN(HA)

%

%

1-İŞLENEN ARAZİ

1.548.257

1.014.000

20.673

38.185

38.775

57

38

1

2

2

-Tarla Arazisi

-Nadas

-Sebze

-Meyve

-Bağ

Toplam

2.659.890

100

64

2-ÇAYIR MER’A

709.894

17

3-ORMAN

506.426

12

4-ÜRÜNGETİRMEYENALAN

293.190

7

GENEL TOPLAM

4169.400

100

İşlenen Arazinin Kullanım Durumu

KULLANIM ŞEKLİ

ALAN(HA)

%

%

1-Tarla Arazisi

1.357.557

83.094

82.714

15.071

9.821

87.7

5.4

5.3

1

0.7

-Hububat

-Baklagil

-Endüstri Bitkileri

-Yem Bitkileri

-Yumrulu Bitkiler






TOPLAM

1.548.257

100

57

2-BAĞ-BAHÇE

20.673

38.185

38.775

21

39

40

-Sebze

-Meyve

-Bağ




TOPLAM

97.633

100

5

3-NADAS

1.014.000

100

38

GENEL TOPLAM

2.659.890

100

Hayvansal Üretim

ÜRÜN ADI

ÜRETİM(TON)

1998

1999

2000

1-Et

-Beyaz

-Kırmızı

2-Süt

3-Yumurta

4-Bal

5-Yapağı

6-Merinos yapağısı

7-Keçi kılı

8-Tiftik

6.408

17.550

801.112

2.275.416.500 Ad.

1.403

2.672

106

165

47

7.513

19.241

772.087

2.303.141.400 Ad.

1.317

2.513

136

166

32

8.406

33.161

792.445

2.188.403.000 Ad.

1.391

2.343

94

151

28

4.KONYA İLİNDE TARIMSAL KREDİ KULLANIMI

4.5. Ziraat Bankası Tarafından Kullandırılan Zirai Krediler

Konya ilinde Ziraat Bankası’nın kullandırdığı zirai kredilerden yararlanıp,halen bankaya borçlu olan 18.365 kişi toplam 32.653.299.000.000.TL kredi kullanmıştır. Fakat bu kredilerin 7.462.000.000.TL’si idari takipte,4.713.333.000.000.TL’si de kanuni takipte bulunmaktadır.Kullandırılan yarıdan fazlasını hayvancılık kredileri oluşturmaktadır. 05.01.2001 tarihi itibariyle Ziraat Bankası tarafından kullandırılan kredilerin durumu cetvel-1 ve 2’de gösterilmiştir.

Cetvel-1:05.01.2001 tarihi itibariyle Konya’da kullandırılan zirai krediler ve şahıslara göre dagılımı

(000.000.-TL)

ZİRAİ KREDİLER

GÜNÜ

GELMYEN

İDARİ TAKİP

KANUNİ TAKİP

TOPLAM

BAKİYE

PLASMANLAR

AY İÇİ İKRAZAT

AY İÇİ TAHSİLAT

BORÇLU ADEDİ

KREDİ KONUSU

A

B

C

D(A+B+C)

E

F

G

H

Bitkisel Üretim

7.005.846

0

1.583.621

8.589.467

9.488.470

588.484

129.184

9.444

Hayvansal Üretim

14.032.966

7.462

1.788.096

15.828.524

17.579.640

722.120

424.103

6.573

Büyük İşletme

2.697.228

0

0

2.967.228

2.819.136

30.390

6.506

426

Kısa Vade Toplam

23.736.040

7.462

3.371.717

27.115.219

29.887.246

1.340.994

559.793

16.443

Bit.Üretim Yatırım

0

0

0

0

0

0

0

Hay.Üretim Yatırım

785.310

0

91.699

877.009

1.015.885

20.570

28.044

365

Tarım Araç Gereç

3.393.154

0

1.249.917

4.643.071

5.047.060

74.556

84.555

1.557

Orta Uzun Vade Toplam

4.178.464

0

1.341.616

5.520.080

6.062.945

95.126

112.599

1.922

Genel Toplam

27.914.504

7.462

4.713.333

32.635.299

35.950.191

1.436.120

672.392

18.365

KAYNAK:

Cetvel-2 (000.000) -TL

1999 yılı toplam plasman limiti

25.746.402

2000 yılı için gön. ek plasman miktarı

12.936.199

2000 yılı toplam plasman limiti

38.682.601

Aralık 2000 ayı sonunda şubelere kul. top plasman.

35.950.191

Genel plasman içinde kullanma oranı(%)

93

Aralık 2000 ay sonu kredi bakiyesi toplamı

32.635.299

Aralık 2000 ay sonu krd.bak.’nin genel plas.or.(%)

84

Aralık 2000 ay sonu kredi bakiyesinin şubelere tahsil edilen plasmana oranı (%)

91

KAYNAK:

Ziraat Bankası tarafından 2000 yılında Konya ve ilçelerinde kullandırılan kredi çeşitleri,miktarları ve kullanım alanları cetvel-3 ve 4’te gösterilmiştir.

(000.000)TL

31.01.2001

Toplam Plasman

Kullanılan Plasman

İmkan

Tarımsal Sulama

Arıcılık İşletme

Arıcılık Yatırım

Mantar İşletme

Meyve Yatırım

Su Ürünleri

1.481.037.

211.000

1.099.998

117.746

68.558

6.012

8.700

318.760

Toplam

1.692.037

1.619.774

72.263

Cetvel-4

Şubeler

Tarımsal Sulama

Arıcılık İşletme

Arıcılık Yatırım

Mantar

İşletme

Su Ürünleri

Meyvecilik Yatırım

Toplam

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

Konya

Akşehir

Altınekin

Beyşehir

Bozkır

Cihanbey

Doğanhisar

Çumra

Hadim

Hüyük

Kadınhanı

Karapınar

Çeltik

Çumra

Sarayönü

Seydişehir

Tuzlukçu

Yeniceoba

Yunak

Taşkent

Toplam

203.608

0

9.420

0

0

32.870

0

46.000

0

0

108.600

87.000

85.700

14.000

36.000

0

7.000

10.800

459.000

0

1.099.998

27.000

0

1.000

33.000

0

6.046

20.000

2.100

4.000

0

0

0

3.000

0

21.600

0

0

0

0

117.746

10.058

0

0

0

0

0

0

0

2.000

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

56.500

68.558

0

0

0

0

0

0

0

6.012

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

6.012

0

150.000

0

168.760

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

318.760

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

8.700

0

0

0

8.700

213.666

177.000

9.420

169.760

33.000

32.870

6.046

72.012

4.100

4.000

108.600

87.000

85.700

17.000

36.000

21.600

15.700

10.800

459.000

56.500

1.619.774

4.5. Ziraat Bankası Tarafından Verilen Kredinin Geri Dönüşümü

Ziraat Bankasınca verilen kredilerin geri dönüşüm oranı oldukça yüksektir. Bunun sebebi olarak yapılan sıkı takibat ve denetim gösterilebilir. Geri dönüşüm oranı 2000 yılında %95 olarak gerçekleşmiştir. Amaç dışı kullanım oranı genelde %5 civarındadır.Kontrol ve denetimlerin yetersiz olduğu durumlarda kredinin geri dönüşüm oranı %50’ye kadar düşebilmektedir.

4.3Konya İlinde Zirai Kredi Veren Diğer Kuruluşlar

4.3.1. Tarım Kredi Kooperatifleri

İlimizde Ziraat Bankasının yanında kredi veren diğer bir kuruluşta Tarım Kredi Kooperatifleridir. Sadece üyelerine kredi veren Tarım Kredi Kooperatiflerinde kredi üst limiti nakit olarak 450.000.000 Tl, ayni olarak ise 2.250.000.000 Tl’dir. Kooperatif, üyelerin ihtiyacı doğrultusunda, gerekli olan tohum,gübre,alet-makine,akaryakıt gibi tarımsal üretim için gerekli olan maddeleri ihale ile satın alıp üyelere satmaktadır. Tarım Kredi Kooperatiflerinde kredi faiz oranı Ziraat Bankası’nın uyguladığı orandan iki puan daha yüksektir.

Konya ili ve ilçelerinde 1999 ve 2000 yılında Tarım Kredi Kooperatiflerince kullandırılan tarımsal krediler Cetvel-4.1-2-3’ de görülmektedir.

Cetvel-4.1. 1999 yılında kullandırılan zirai krediler

Genel İhtiyaç Kredileri

2.504.369.224.406

Tohumluk

983.735.143.871

Kimyevi Gübre

6.395.330.309.994

Zirai Mücadele

654.544.461.535

Akaryakıt

445.058.501.812

Hayvancılık(Yem)

2.501.024.542.600

Hayvancılık(Donatma)

816.600.000.000

Tarım Araç-Gereç

1.144.906.705.169

Toplam

14.740.568.889.387

Cetvel –4.2 2000 yılında Konya ve ilçelerinde kullandırılan krediler

Ocak Ayı Plasman Bakiye Limiti : 27.413.643

Ocak Ayı Kullanılan Plasman Bakiyesi : 27.413.643

Ocak Ayı Kullandırılacak İmkan : 0

(000.000.-Tl)

20.12.2000

Toplam Plasman

Kullanılan Plasman

İmkan

Bitkisel Ürt.

Hayvancılık

(K.V.)

Akaryakıt

Hayvancılık O.

Tarım Araçları

27.413.643

19.552.452

4.305.587

972.092

602.274

1.981.238

7.861.161

-4.305.587

-972,092

-602.274

-1.981.238

Toplam

27.413.643

27.413.643

0

(000.000.-Tl)

Şubeler

Bitkisel Üretim

Hayvancılık (K.V)

Akaryakıt

Hayvancılık Orta-Uzun

Tarım Araç Gereç

Toplam

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

Konya

Akören

Akşehir

Altınekin

Aşağıçığı

Argıthanı

Belkaya

Beyşehir

Bozkır

Cihanbeyli

Doğanbey

Derebucak

Doğanhisar

Emirgazi

İçeri Çumra

Ereğli

Güneysınır

Hadim

Hüyük

Ilgın

Kadınhanı

2.874.489

58.795

612.073

478.597

122.344

185.066

254.919

670.437

702.291

525.663

129.588

100.799

567.164

452.954

768.832

764.994

139.789

210.896

443.141

651.045

968.538

1.297.074

178.843

504.735

534.752

297.095

1.905.938

313.226

177.000

39.292

252.444

423.525

1.694.684

56.510

194.920

698.278

34.296

174.212

14.075

28.218

0

24.311

159.008

535.559

93.834

3.019

46.975

165.932

74.914

260.286

205.317

8.469

23.368

126.145

148.236

264.494

315.811

15.577

77.869

150.729

7.990

236.037

32.860

20.535

8.662

19.365

18.899

195.944

35.704

80.639

135.191

0

43.121

7.398

10.809

6.695

12.711

37.374

7.111

40.847

22.289

0

13.222

1.051

91.068

46.208

1.225

0

0

22.431

80.743

88.948

16.726

38.920

15.755

49.230

76.389

19.332

9.379

300

0

24.594

49.599

0

3.426

20.166

0

16.595

0

0

0

0

87.277

0

0

20.763

4.575

25.291

0

125.585

617

0

0

162.296

0

54.402

0

0

0

2.779

0

6.002

0

9.324

0

10.430

799

496

8.762

46.115

205.182

20.516

60.877

7.040

18.938

40.142

14.818

54.747

85.446

45.493

10.112

8.680

94.807

2.364

116.079

103.884

13.540

8.098

101.903

49.055

118.553

102.575

25.273

53.554

26.562

70.894

222.841

33.317

14.663

4.411

10.107

48.146

177.120

819

10.682

3.933.306

113.607

906.878

507.110

180.309

231.903

306.759

1.008.843

1.330.407

705.837

185.771

161.029

866.416

531.283

1.361.850

1.121.020

163.023

242.362

833.485

870.767

1.486.730

1.804.408

236.419

675.078

730.577

425.209

2.447.207

398.735

230.901

52.665

292.346

515.963

2.117.843

101.795

335.802

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

Karapınar

Kozanlı

Kulu

Nalçacı

Çeltik

Çumra

Sarayönü

Seydişehir

Tavşancal

Tuzlukçu

Yeniceoba

Yunak

Taşkent

Derbent

Toplam

19.552.452

4.305.587

972.092

602.274

1.981.238

27.413.643

Cetvel-4.3 2000 yılında Konya Bölgesinde (Konya,Karaman,Aksaray,Niğde) kullandırılan kredi miktarı ve borçlu sayısı

İkrazat Bakiyesi (TL) Borçlu Sayısı

Vadesi Gelmeyen 21.296.000.000.000 26.288

İdari Takip 12.856.000.000.000 11.354

Kanuni Takip 18.964.000.000.000 17.581

Toplam. 53.117.000.000.000 55.220

4.3.2.Pancar Ekicileri Kooperatifi

Bayburtta kredi veren diğer bir kuruluş ta Erzurum Pancar Ekicileri Kooperatifidir. Kooperatif pancar üreticilerinin ayni veya nakdi kredi ihtiyaçlarını gidermektedir. Bayburtta 89 kayıtlı üyesi bulunmaktadır. Ayrıca 2500 civarında pancar üreticisi doğal üye sayılmaktadır. Erzurum Pancar Ekicileri Kooperatifinin İlimizde bir satış mağazası bulunmaktadır. Pancar Ekicileri Kooperatifinin kredili olarak yaptığı satışları gösterir cetvel Cetvel-4.4_ de aşağıya çıkarılmıştır.

4.4.Konya İlinde Devlet Destekli Uygulanan Kredili Projeler

Konya’da devlet destekli uygulanan projeler genelde “200 Baş Süt Sığırcılığı” projesidir. Kooperatif üyesi 100 kişiye, üye başına 2 adet olmak üzere süt sığırı verilmektedir. Projenin kontrolü Konya Tarım İl Müdürlüğü yetkililerince yapılmaktadır. Üyeler altı ay içerisinde krediyi amaç doğrultusunda kullanmazlarsa verilen kredi geri alınmaktadır. Tenkis edilen kredi olarak ifade edilen bu kredi Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bünyesinde oluşturulan bir fonda birikmektedir. Fonda toplanan kredi yeterli miktara ulaşınca Fondan Dönen Ödenek şeklinde tekrar çiftçilere kredi olarak verilmektedir. Devlet destekli uygulanan kredili projelerde faiz oranı Ziraat Bankası faiz oranının yarısı kadardır.

Konya İlinde Halen uygulanmakta olan projeler:

No

Kooperatif Adı(İlçe-Köy)

Proje Konusu

Proğram Türü

Gelen Kredi Miktarı

(000)TL

Kullandırılan Kredi Miktarı(000)TL

Tenkis Edilen

(000)TL

Sabit Yat.

İşletme

1

Hadim -Bağbaşı TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

248.000.000

2

Taşkent -Avşar TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

236.772.000

3

Karatay -Karakaya TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

1999 Yat.

225.000.000

4

Karapınar -Ortaaba TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

234.172.000

5

Karapınar –Sazlıpınar TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

229.197.000

6

Çumra-Türkmençay TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

232.077.000

7

Akşehir -Gölçayır TKK

200 Baş Süt Sığırcılığı

2000 Yat.

239.772.000

5.KONYA İLİNDE TARIMSAL KREDİ KULLANIMINDA SORUNLAR

5.1.Kredilendirmede Karşılaşılan Sorunlar

Konya İlinde kredilendirmede karşılaşılan en mühim sorun teminat almadaki güçlüktür. Bu güçlükler arazilerin mülkiyet durumu ve kullanım durumundan kaynaklanmaktadır. Bu konuda kredi kuruluşu açısından karşılaşılan sorunları maddeler halinde özetleyebiliriz.

Teminat almadaki güçlükler.

Halen kullanılan arazilerin tapularının çok eski olması.*

Tapuların çok hisseli olması.

Kredilerin yerinde kullanılmaması **

-Kredilerin çiftçiler tarafından yerinde ve verimli kullanılamamasının nedenleri:

İşletmelerin yeterli düzeyde teknik şartları taşımaması.

İşletmelerin yeterli büyüklükte olmaması bunun sonucu olarak kredilerin yerli yerince kullanılmaması ve geri dönüşüm zorlukları.

Verilen kredilerin ihtiyaçları yeteri kadar karşılayamaması.

Kredi kuruluşlarının verilen kredileri takibinde karşılaşılan sorunlar.

Tarımsal bilgi ve tecrübe eksikliği.

*Arazi sahiplerinin ölmesi neticesinde araziler mirasçılar arasında pay edilip şahsi tapular çıkartılmadığından kişilerin kullandığı arazilerin hissedarları çoğalmaktadır.

**Kredi kuruluşları tarafından verilen kredinin yerinde kullanmadığı tespit edildiği durumlarda cezai faiz uygulamasına gidilir. Verilen krediyi yerinde kullanmadığı belirlenen çiftçinin kullandığı krediye ticari faiz oranı uygulanır. Ve borçlar muaccel duruma geçirilir.

6.SONUÇ

Yukarıda verilen bilgiler ve yapılan incelemeler sonucu Konya ilinde tarımsal kredi kullanımının yeter düzeyde olduğu söylenebilir.

İlimizde kullanılan kredilere göz attığımızda Tarım Kredi Kooperatiflerince verilen kredinin büyük bölümünün Bitkisel Üretim kredisi,Ziraat Bankasınca verilen kredinin büyük bölümünün ise Hayvancılık kredisi olduğu görülür. bunların büyük bir kısmını hayvancılık kredileri oluşturmaktadır. Yukarıda verilen bilgiler ve yapılan incelemeler sonucu Konya ilinde tarımsal kredi kullanımının yeter düzeyde olduğu söylenebilir. Fakat yöre potansiyelleri ve doğal kaynaklar göz önüne alındığında bu kredi kullanım miktarının ve kullanım bilincinin daha da arttırılabileceği söylenebilir. Özellikle Konya’nın tarımsal arazi varlığının genişliği dikkate alınacak olursa yem bitkileri ekilişi ile süt sığırcılığını geliştirecek kredi politikalarının üzerinde durulmasının yararlı olacağı kanaatine varıyoruz.

7. ÖNERİLER

Sonuç bölümünde de belirtildiği gibi Konya ilinin tarımsal arazi varlığı çok geniştir. Ancak bu geniş arazi çoraklaşma tehlikesi ile karşı karşıyadır. Özellikle bu tehlikeye maruz kalan alanlarda çoraklaşmaya neden olmayan sulama yöntemleri uygulanmalı,kıraç arazilerde ise sulama imkanı artırılmalıdır. Sulama olanaklarının artırıldığı alanlarda yem bitkileri ekilişi teşvik edilmeli,çiftçiler süt sığırcılığı hakkında bilgilendirilmeli ve hayvancılık kredileri daha cazip hale getirilmelidir. Bu konuda en büyük görev de Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’na düşmektedir.

Ayrıca kredi veren kuruluşlar ticari bir kuruluş gibi parayı verip vade sonunda sadece alacaklarının tahsilini düşünmemelidirler. Verilen kredinin yerli yerinde kullanımını temin edecek takibatı sağlamalıdırlar. Ayrıca kredilerin amacına ulaşabilmesi için çiftçilerin ihtiyaç duydukları teknik bilgileri onlara aktarmaktan kaçınmamalıdırlar.

Uygulanmakta olan faiz oranlarının tarım sektörünün kaldırabileceği seviyeye çekilmesi gerekmektedir ve tarım sigortaları yaygınlaştırılarak ürün kayıpları sonunda kredi kuruluşlarına büyük yük getiren borç ertelenmesi uygulamalarına son verilmelidir.

Tarımsal yapının İyileştirilmesinde etkin rolü olan orta ve uzun vadeli kredilerin kullanımının arttırılması için kredi faiz oranları kısa vadeli kredilere göre biraz daha düşük tutulmalıdır.1964-1969 yılları arasında bu uygulama yapılmıştır(Bülbül,M. ve ark).

Üreticilerin teşkilatlanmamış kredi kaynaklarından kredi almalarını önlemek için kredi verilmesindeki formalitelerin azaltılması gerekmektedir.

Çiftçilere verilecek kredilerin ihtiyacı karşılayacak düzeyde olması gerekir. Bunun için ikraz birimleri arttırılmalıdır.

Yukarıda sayılan önerilerin gerçekleşmesi ve etkin kredi kullanımı kredi veren kuruluşlar tarımla ilgili bütün kuruluşlar ve çiftçi üçgeninin iyi bir diyalag içinde olmasıyla ve tarım kesimine daha fazla kaynak aktarımıyla mümkündür (Bülbül,M. ve ark ).

KAYNAKLAR

1-AKSÖZ, İ., 1972. Zirai Krediler Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi

Yayınları Erzurum

2- Anonim 2000a; Bayburt Tarım İl Müdürlüğü 2000 Yılı Faaliyet Raporu

3- Anonim 2000b; Bayburt Tarım İl Müdürlüğü, Destekleme Şube Müdürlüğü

Kayıtları

4- Anonim 2000c; Bayburt Tarım İl Müdürlüğü, Proje ve İstatistik Şube

Müdürlüğü Kayıtları

5- Anonim 2000d; Bayburt Tarım Kredi Kooperatifleri Kayıtları

6-BÜLBÜL,M, 1991 Türkiye Tarımında Zirai Kredinin Önemi, Sorunları ve

Öneriler T.K.B. Dergisi Eylül Sayısı No:67 Ankara

7-BÜLBÜL,M.,TATLIDİL,F,Tarımsal Yapı “Dönüşüm ve Strateji

Arayışları(T.C. Ziraat Bankası Kültür Yayınları No:25)

8-BÜLBÜL,M.,ÇADIRCI,E.,GÜNEŞ,E. Türkiye Ziraat Mühendisliği IV. Teknik

Kongresi (T.C. Ziraat Bankası Kültür Yayınları No:26)

9- Anonim 2000e; Erzurum Pancar Ekicileri Kooperatifi Kredili Satış

Raporları

10-KARACAN, A.R.1991 Tarım İşletmelerinin Finansmanı ve Tarımsal Kredi

Ege Üni. Ziraat Fak. Yayınları No: 498, İzmir

11-Anonim 1997f; 1.Tarım Şurası Sonuç Raporu

12- MÜLAYİM, Z.G. Türkiye Tarımında Sermaye ve Kredi Sorunları Paneli

13- Anonim 2000h; Ziraat Bankası Bayburt Merkez Şubesi Faaliyet

Raporları(1997,1998,1999,2000)

14- Anonim 1995k; Ziraat Bankası Zirai Krediler Rehberi

15-YÜCEL,İ.H. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi

İÇİNDEKİLER

SAYFA NO

1. TARIMDA SERMAYE VE KREDİ 1

1.1 Giriş 1

2.TARIMSAL KREDİ POLİTİKASI 2

2.1. Tarımda Sermaye, Kredi Kavramı ve Önemi 2

2.2 Tarımsal Kredinin Amaçları 2

2.3 Tarımsal İşletmelerde Kredi İhtiyacını Doğuran Nedenler 3

2.4 Tarım İşletmelerinin Kredi Kaynakları 3

2.4.1 Teşkilatlanmamış Kredi Kaynakları 3

2.4.2 Teşkilatlanmış Kredi Kaynakları 4

2.4.2.1.Ziraat Bankası 5

2.4.2.2.Tarım Kredi Kooperatifleri 5

2.4.2.3 Pancar Ekicileri Kooperatifi 6

2.5 Kredilendirmedeki Esaslar 6

2.6 Krediden Yararlanacaklarda Aranan Şartlar 7

2.7. Tarımsal Kredilerde Vade, Faiz, Teminat 7

2.7.1 Tarımsal Kredilerde Vade 7

2.7.2 Tarımsal Kredilerde Faiz 8

2.7.3. Tarımsal Kredilerde Teminat 9

2.8 Ziraat Bankasının Kredi Limiti 9

2.9. Kredi Çeşitleri 11

3. BAYBURT İLİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER 12

3.1. GENEL DURUM 12

3.1.1 Coğrafi ve Jeolojik Yapısı 12

3.1.2 İklim Özellikleri 13

3.1.3 Nüfus Durumu 13

3.1.4.Tarımsal Durum 14

3.1.4.1 İşletme Büyüklükleri 17

3.1.4.2. Meyve Üretimi 17

3.1.4.3. Hayvansal Üretim 17

3.1.4.4. Tarımsal Alet ve Makina Varlığı 19

4.BAYBURT İLİNDE TARIMSAL KREDİ KULLANIMI 20

4.1 Ziraat Bankasınca Kullandırılan Tarımsal Krediler 20

4.1.1 İşletme Kredileri 20

4.1.1.1. Bitkisel Üretim Kredisi 20

4.1.1.2. Hayvansal Üretim Kredileri 20

4.1.2.Yatırım Kredileri 21

4.1.2.1. Hayvansal Yatırım Kredileri 21

4.1.2.2. Teçhiz Kredileri 21

4.1.2.3 Özel Tarımsal İşletme Kredileri 21

4.2. Zirai Kredilerinin İkraz Birimleri 22

4.3. Bayburt İlinde Zirai Kredi Veren Diğer Kuruluşlar 22

4.3.1. Tarım Kredi Kooperatifleri 22

4.3.2.Pancar Ekicileri Kooperatifi 24

4.4.Bayburt İlinde Devlet Destekli Uygulanan Kredili Projeler 25

4.4.1.Kooperatiflerce Uygulanmakta Olan Projeler 25

4.5. Ziraat Bankası Tarafından Verilen Kredinin Geri Dönüşümü 26

4.6. Tabi Afetlerde Ziraat Bankasının Uygulamaları 30

4.6.1. Kredi Borçlarının Ertelenmesi 30

4.6.2. Çiftçilere Ödünç Tohumluk Dağıtımı 30

4.7. Kredilendirmede Karşılaşılan Sorunlar 31

5.SONUÇ VE ÖNERİLER 32

5.1. Sonuç 32

5.2. ÖNERİLER 33

KAYNAKLAR 34


0 yorum: