Konuyu word belgesi olarak indir
1. Giriş
Günümüzde pompalar kendilerine oldukça geniş bir kullanım alanı bulmuşlardır. Tarımda, sulamada, endüstride, özellikle kimya sanayiinde, ham maddenin iletilmesinde, tesislerin ve konutların su ihtiyacının karşılanmasında ve bir çok alanlarda pompalardan yararlanılmaktadır. Endüstride pompa iki amaç için kullanılır. Bunlar devir daim ettirmek ve nakil etmektir. En çok kullanılan şekli nakil amacıyla olanıdır.
1.1. Pompalar Hakkında Genel Bilgi
Pompa içine çektiği akışkana kinetik ya da potansiyel enerji kazandırmaya yarayan aygıttır. Pompa genellikle akışkanları bir yerden bir yere iletmeye daha yükseğe çıkarmaya gazları sıkıştırıp kapalı kapıların içindeki gazları boşaltmaya yarar. Pompalar çok çeşitlidir. En basit pompa bir silindir içinde hareket eden bir piston ve uygun sübablardan oluşur. Piston yerine kimi pompalarda (örneğin benzinli motorların yakıt pompalarında) bir gövdeleri içinde, akışkana momentum kazandıran bir fan (pervane) bulunur. Fanı bir salyangoz içinde dönen pompalara SANTRİFÜJ POMPA denir. Akışkanın pompaya temas etmemesi gerekiyorsa (nükleer reaktörlere olduğu gibi) elektromanyetik pompa kullanılır. Bu tür pompalarda, bir elektrik akımı ve buna dik bir manyetik alan kullanılarak iletken olan akışkanın, her ikisine dik bir açı altında akması sağlanır.
Pompalar, enerjinin akışkana uygulanış biçimine göre sınıflandırılır;
1. Hacimsel (Volümetrik) yer değiştirme.
2. kinetik enerji eklenmesi.
3. Elektromagnetik kuvvet.
Bir akışkanın yeri mekanik olarak ya da bir başka akışkanın aracılığıyla değiştirilebilir. Akışkana kinetik enerji, akışkanı hızla döndürerek ya da akış yönünde bir itme vererek eklenebilir. Elektromagnetik kuvvet kullanabilmek için, pompalanan akışkanın iyi bir elektrik iletkeni olması gerekir. Gazların taşınması ya da basınçlarının arttırılmasında kullanılan pompalara sıkıştırıcı (kompresör), üfleç ya da fan denir. Yer değişiminin mekanik yolla gerçekleştirildiği pompalara pozitif yer değiştirmeli ya da volumetrik pompalar denir. Hızla dönen bir pervanenin yardımıyla akışkana kinetik enerji yükleyen pompalara da kinetik pompa denir.
Genel olarak söylenecek olursa, pozitif yer değiştirmeli pompalar görece az miktardaki akışkanı yüksek basınçla hareketlendirir, kinetik pompalar ise daha büyük miktardaki akışkanı daha düşük basınçla iter.
1.2. Santrifüj Pompa
Bir gövde içinde yer alan kanatlı bir pervanede (Çark) oluşan bu pompalarda sıvı, bir girişten çarkın ortasına iletilir. Basınç, sıvının çarkla döndürülmesiyle elde edilir.
Bir santrifüj pompada sıvının izlediği yol şu şekildedir. Çarkın emiş tarafında meydana gelen vakum nedeniyle sıvı çarkın kanatları arasına girer. Çark kanatları arasından geçen sıvı, çarkın dönü hareketleriyle büyük teğetsel bir hız kazanır. Çark kanatları ile çarkın ön ve arka profili tarafından sınırlanan kanallar arasında sıvı çarkın çıkış tarafına doğru dönme hareketi esnasında meydana gelen santrifüj kuvvetler etkisiyle itilir. Bu şekilde oluşan hareket, sıvının devamlı akışını ve pompanın emme etrafındaki emişini sağlar. Çark kanatları büyük bir teğetsel hızla terk eden sıvının içerdiği kinetik enerji, sabit difüzör kanatları arasında salyangoz boşluğunda basınç enerjisine çevrilir.
Artı yer değiştirmeli pompanın tersine santrifüj pompanın basma valfi yoktur. Belirli bir dönme hızıyla en yüksek basınç elde edilir. Bu tür bir pompanın bir hidrodinamik pompa olduğu söylenebilir. Bütün sıvılarda kullanılmaya elverişlidir. Plastikten, bronzdan, titanyum ve tantal gibi maddelere kadar her türlü maddeden yapılabilir.
1.2.1. Santrifüj Pompanın Kısımları
ÇARK; Mekanik enerjiyi hidrolik enerjiye çeviren ve üzerinde çok sayıda kıvrık kanatlar bulunan organdır.
SALYANGOZ; Çarktan çıkan suyu toplayıp basma borusuna veren kısımdır.
DİFÜZÖR; Bazı pompalarda çark ile salyangoz arasına yerleştiren ve çarktan çıkan suyun hızını azaltarak yüksek kinetik enerjinin bir kısmını basınç enerjisi haline dönüştüren halka şeklindeki kısım.
SALMASTRA KUTUSU; Mil ile gövde arasında doğacak kaçakları önlemek için alınmış düzendir.
MİL; Tahrik organı ile çark arasını bağlayan ve çarkı taşıyan organdır.
GÖVDE; Tulumbanın salyangoz ve diğer organları taşıyan kısımdır.
EMME BORUSU; Emme haznesiyle tulumba girişi arasındaki borudur.
DİŞ KLAPESİ VE SÜZGEÇ; Emme borusunun girişinde tek taraflı akış sağlayan yani tulumba dururken tulumba içindeki ve emme borusundaki suyun geri boşaltılmasına engel olan bir klape mevcuttur. Genel olarak bu klape bir süzgeç içerisine konmuştur.
YIPRANMA HALKASI VE HİDROLİK CONTA; Dönen çark ile tulumba gövdesi arasında bulunan ve çarkın basma kısmında emme kısmına bu geçit yolu ile kaçan akışkan miktarını önlemek için alınan düzendir.
2. Giriş
Bir santrifüj pompanın ana boyutlarını hesaplayabilmemiz için genellikle üç karakteristik büyüklüğün bilinmesi gerekir.
1. Hm : Manometrik basma yüksekliği (m.s.s)
2. Q : Debi (m3/s)
3. N : Devir Sayısı (dev/dak)
Hesabı ve dizaynı yapılacak santrifüj pompamız için verilen değerler;
Hm : 20 m.s.s
Q : 50 lt/sn = 0,05 m3/s
2.1. Özgül Hızın Hesabı
Pompanın ana boyutlarını hesaplamadan önce pompayı tanımak ve tipini belirlemek için özgül hızı, çevirici motor gücünü hesaplamak gereklidir.
Aşağıdaki tablo bize değişik manometrik yükseklikler için normal tespitlerde sağlıklı sonuç verecek max. Özgül hızları gösterir.
Tablo – 1
Hm | Max. Özgül Hız |
10m | 220d/d |
20m | 120 d/d |
30m | 100 d/d |
60m | 80 d/d |
100m | 50 d/d |
Tabloda Hm = 20 m için sağlıklı sonuç verecek max. Özgül hız değeri 120 d/d olarak belirlenmiştir. Bu sebepten ns = 120 d/d olarak kabul ettim.
ns =
n= 1390.5 d/d (ns = 120 d/d için)
Tablo - 2
Elektrik motoru Kutup Sayısı | Senkron Devir Sayısı (nsr) | Pompa Nominal Devir Sayısı (n) |
2 | 3000 | 2900 |
4 | 1500 | 1450 |
6 | 1000 | 960 |
8 | 750 | 720 |
10 | 600 | 575 |
12 | 500 | 480 |
14 | 430 | 410 |
16 | 375 | 360 |
Tablo – 2’de verilen elektrik motoru için olan değerlerde n=1390.5’e rastlanılmamaktadır. Biz elektrik motorumuzu piyasandan alacağımız için Tablo – 2’deki motorlardan birini almalıyız. Dolayısıyla alacağımız elektrik motorunun devrine bağlı olarak Yeni Özgül Hızı (ns) bulmalıyız!!!
ns=120 d/d için n=1390.5 bulundu. Buna göre Tablo – 2’den seçeceğimiz elektrik motorunun nominal devir sayısı (n) bu değere yakın olmalıdır. Bu durumda Tablo – 2’den iki çeşit elektrik motoru seçilebilir. Bunlar n=1450 d/d’lik ve n= 960 d/d’lik motorlardır. Bunlardan uygun olanı ise; n=1450 d/d, nsr= 1500 d/d ve 4 kutuplu olan motordur. Çünkü özgül hız büyükçe pompanın verimi artar!!!
n= 1450 d/d, nsr=1500 d/d ve 4 kutuplu motor için özgül hız değeri;
ns =
ns=125.13
Pompa tipinin belirlenmesi için Tablo – 3’ü kullanacağız.
Pompa Tipi | Özgül Hız Aralığı |
Tam Santrifüj Pompa | 60-150 |
Yarı Sant. Pompa – Heliko Sant. Pompa | 150-400 |
Yarı Eksenel Sant. Pompa | 400-700 |
Eksenel Pompa | 700-1000 |
Tablo – 3 Özgül Hıza Göre Çark Formunun Değişmesi
Bulduğunuz özgül hız değeri ns=125.13 için Tablo – 3’e bakıldığı zaman [60<125.13<150] pompa tipimizin TAM SANTRİFÜJ POMPA olduğu görülür.
Santrifüj pompada özgül hız aralığı 60-150 dev/dak’dır. Manometrik yükseklik 40-50 m’den büyük olmadığından ve aşağıda verilen “sınır özgül hız” değerinden küçük çıkmadığı için pompamız TEK KADEMELİDİR!!!
Pompa Devir Sayısı n (dev/dak) | Sınır özgül hız ns (dev/dak) |
1500 | 33 |
3000 | 80 |
4000 | 120 |
2.2. ÖZGÜL HIZ DEĞERİNE GÖRE
AKIŞKAN HIZININ BULUNMASI
Şekil 1. Emme borusundaki hızların debi ve devir sayısı ile değişimi
# n= 1500 d/d ve Q = 50 lt/sn için Akışkan hızı Ve = 2,68 m/s bulunur.
2.3. EMME BORUSU ÇAPI HESABI (De)
Q=A.V (Ve=2.68 m/s)
Q= Π.
De=0.154m
Nominal çaplara göre işlemlerinizi yapacak olursak De=150 mm seçilebilir!!!
De=150 mm = 0.15 m için Yeni “emre hızı”
Ve=
Ve= 2.82 m/s
2.4. POMPANIN KAVİTASYON KONTROLÜNÜN YAPILMASI
Pompanın kavitasyonsuz bölgede çalışabilmesi için;
mevcut > kritik olmalıdır.
kritik Şekil 2.’den bulunurken, mevcut ise aşağıdaki formülden hesaplanır;
mevcut=
Şekil 2. Santrifüj pompalarda kritik kavitasyon faktörünün özgül hız ile değişimi
ns=125.13 ve Wislicenus’a göre kritik=0.125 bulunur.
mevcut’un hesaplanabilmesi için Ho, Hs, Hv ve Hke’si bulmamız gerekir.
Tablo – 4
Deniz seviyesinden itibaren yükselti Z(m) | Hava Basıncı | |
Ho (m.s.s) | Ho(Torr) | |
0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1500 2000 | 10,33 10,20 10,08 9,97 9,85 9,73 9,62 9,50 9,40 9,30 9,20 8,60 8,10 | 760 751 742 733 724 716 707 698 690 682 674 655 598 |
Hava Basıncının Yükselti İle Değişimi
Deniz seviyesinden 100 m yükseklik için Tablo 4’den
Ho=10.20 m.s.s
Tablo – 5
Sıcaklık t (Co) | Suyun buharlaşma basıncı | |
Hv (m.s.s) | Hv (Torr) | |
0 2 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 | 0,062 0,089 0,025 0,283 0,432 0,752 1,257 2,031 3,177 4,829 7,149 10,330 | 4,58 6,54 9,20 17,50 37,70 55,20 92,30 149,20 233,10 354,60 525,40 760,0 |
Suyun buharlaşma basıncının sıcaklıkla değişimi
Su sıcaklığını 10 Co kabul edersek; Hv = 0.025 m.s.s
Şekil 3. Boru bağlantı elemanları ve kayıp katsayıları
H
Le=5m (Emme borusu uzunluğu)
Ks=3.8 (Çek valf ve süzgeç kayıp katsayısı)
Kd=0.3 (Dirsek hesap katsayısı)
Ve=2.82 m/sn
De=0.15 m
g= 9.81 m2/sn
λ= Sürtünme katsayısı (Moody diyagramından bulunacak)
# Sürtünme katsayısını Moody diyagramından bulmak için (λ); Re ve k/De değerlerini bulmamız gerekir.
su=1.013 x 10-6 m2/sn (suyun kinematik vizkozitesi),
k/De=0.0003 (Tablo f2’den)
Re ve k/De değerlerine göre Moody diyagramından; λ = 0.0165
Hke=
Hke=
Hke= 1.884 m.s.s
Şekil 4. ENPY (NPSH) değerlerinin debi ve devir sayısına göre değişimi
Şekil 4.’den Q = 50 lt/sn, Tek girişli pompa ve 1500 d/d için ENPY = 2.85
(Hs)max = H0-ENPY – HV-Hke
(Hs)max = 10.2 – 2.85 – 0.025 – 1.884
(Hs)max = 5.441
mevcut=
mevcut=
mevcut = 0.1425
mevcut >kritik olduğuna göre pompa kavitasyonsuz bölgede çalışabilir.
(mevcut = 0.1425, kritik = 0.125)
Şekil 5. Moody Diagramı
2.5. EFEKTİF GÜÇ VE MOTOR GÜCÜ
Ne=Efektif Güç
Ne=
Suyun yoğunluğu (1000 kg/m3)
hg= Pompa Verimi (Şekil 6’dan)
Şekil 6. Pompa genel veriminin özgül hız ve debi ile değişim eğrileri
Şekil 6’dan pompa verimi %80 bulunur.
Bu değer emniyet payı olarak %5 azaltılarak kullanılacaktır.
hg= %80 - %5
Ne=
Ne=17.7 HP
EFEKTİF GÜÇ (HP) | EMNİYET KATSAYISI |
Ne <> | =1,2........1,3 |
5<>e<25 | =1,1........1,3 |
Ne>25 | =1,05......1,1 |
Tablo - 6 Efektif güce bağlı olarak emniyet katsayısı
Tablo 6’dan Ne=17.7 HP için =1.15 seçtik!!!
Dolayısıyla motor gücü aşağıdaki gibi hesaplanır;
Nm= .Ne
Nm= 1.15 x 17.7
Nm= 20.35 HP
2.6. ŞAFT (MİL) ÇAPI HESABI
Pompa mili karbonlu çelikten imal edilecek, t = 12049/cm2
dmil= 14.4 x
dmil= 14.4x
dmil= 3.31 cm = 33.1 mm
dmil (mm) | 11 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Tablo = Nominal Mil Çapları
Mil çapını nominal çap olarak 35 mm alırız. (Güvenlik açısından ilk değerden büyük olmalı
dmil= 35 mm
2.7. GÖBEK ÇAPI HESABI (dg)
dGÖBEK=1.5 x dmil
dGÖBEK= 1.5 x 35
dGÖBEK= 52.5 mm = 0.0525 m
3. POMPA ORGANLARININ HESABI
3.1. Çark Giriş Ağzı Hesabı
İmalat kolaylığı bakımdan çark giriş ağzı çapı, emme borusu çapına eşit olur.
De=0.15 m idi
Do = De
Do = 0.15 m=150 mm
3.2. Çark Giriş Ortalama Çapı Hesabı
Çark kenarları ortalama çapı olan D1 silindirik kanatlı çarklar için Do çapından biraz küçük seçilerek saptanır. Bu darlatma Schulz katsayısı ile çark giriş çapı çarpılarak bulunur.
Schulz katsayısı; ss = 0.90................0.95 arasında değişir.
D1=De x ss
D1= 150 x 0.92 (ss = 0.92 için)
D1= 138 mm
Silindirik kanatlı çarklar için kanat giriş kenarının “çark üst kapağına” ve “alt kapağına” değme noktalarına ait D1d ve D1i değerleri deneysel sonuçlarına dayandırılan ampirik formüllere bulunur.
D1d = Do + 4 = 150+4
D1d = 154 mm (D1d : Kanat giriş dış çapı)
D1i = 2D1 – D1d = (2x138) – 154
D1i = 122 mm (D1i =Kanat giriş iç çapı)
3.3. Toplam Debi ve Giriş Meridyenel Hızı Hesabı
Kaçak verim (hk) : çarkın girişi ile çıkışı arasındaki basınç farkından doğan ve basma kısmından emmeye doğru geçen debi miktarı ile orantılı boyutsuz bir sayıdır.
Kaçak verimi 0.95 seçelim [hkaçak = 0.95]
QT=
QT= 0.052 m3/sn (Toplam Debi)
Co hız hesabı;
Co=
Co= 3.35 m/sn
Kanatların giriş kanatlarının kalınlığı dolayısıyla akışkanın giriş kesidi küçülecek ve C1 hızı bir miktar büyüyecektir. Büyütme katsayısı 1.05 – 1.1 arasında alınır.
Büyütme katsayısının 1.05 seçilmesinde;
C1= 1.05 x Co
C1= 1.05 x 3.35
C1= 3.51 m/sn
Dik giriş için (α1=900) C1=Cm1 olmalıdır. Kontrol amacıyla Cm1 tekrar hesaplanmalıdır.
Şekil 7.
kcm1= 0.175 (Şekil 7) bulunur.
Cm1 = k cm1
Cm1 = 0.175
Cm1 =3.46 m/s
Dik giriş için C1= Cm1 ==3.51 m/s kabul edilmişti, fakat güvenlik ve uygunluk bakımından Cm1 = 3.46 m/s alınır!!!
3.4. Giriş Teğetsel Hızı ve Kanat Giriş Açısı Hesabı
U1 =
U1=10.47 m/sn
tan β1 = =
β1=18.28o
Kaskat kanat etkisi dolayısıyla akışkanın bu açı ile çarka girilebilmesi için kanat giriş açısı So kadar büyütülmelidir.
So=1.72.......................(So en fazla 3o olabilir)
β1k = β1+So
β1k=18.28+1.72
β1k= 20o
Kanadın silindirik olarak imal edilip, edilmeyeceğini bulmak için β1i ve β1d açılarını da bilmeliyiz.
U1i=
U1i=9.26 m/s
tan β1i=
U1d=
U1d=11.69 m/sn
ton β1d=
β1i – β1d = 20.48o-16.48o=4o 4o<6o olduğundan kanat silindirik olarak imal edilebilir.
3.5. Çark Giriş Genişliği Hesabı
λ1 (daralma katsayısı)’i ilk yaklaşıkla 0.65 alalım. Şu durumda kanat kalınlığı ve kanat sayısı (Z) henüz belirlenmemiştir.
b1=
b1= 0.053
Bu değer çark çıkışına ait boyutlar hesaplandıktan sonra tekrar kontrol edilecektir!!!
3.6. Çark Giriş Hız Üçgenin Çizilmesi
Cm1=3,46
U1i= 9,26
U1= 10,47
U1d= 11,69
Şekil 8. Ölçek 1 cm =1 m/s
4. ÇARK ÇIKIŞ BOYUTLARININ BELİRLENMESİ
4.1. Çark Çıkış Çapının Belirlenmesi
Şekil 9- basınç katsayısının ve D1/D2 oranının ns özgül hızına göre değişimi
Şekil 9’dan Basınç katsayısı (Ψ) 0.86 bulunur!!!
U2=
U2=21.36 m/s
D2=
U2 hızının kontrolü için Şekil-7’den ku2= 1.071 bulunur.
U2=ku2
U2=1.071
U2=21.21 m/s
D2=
Güvenlik açısından D2 en az 281 mm alınmalıdır. Ben ise daha güvenli olması için 282 mm aldım!!!
D2=282 mm
D2’nin uygun olması için “D1/D2” değerinin Şekil 9’daki Alt ve üst sınır değerleri arasında olması gerekir!!!
ns=125.13 için Şekil 9’dan
bulunur!!!
0.4875< olduğu için alınan D2 çapı uygundur.
4.2. Çıkış Meridyenel Hızı
kcm2=0.135 (Şekil 7’den)
Cm2= kcm2
Cm2=0.135
Cm2=2.67 m/s
4.3. Çıkış Teğetsel Hızı Hesabı
Akışkana ait gerçek hız üçgeninde, mutlak hızın teğetsel hız üzerinde bileşeni olan Cu2 teğetsel hız bileşeni, akışkanın çarkı terk ederken teğet doğrultusu ile yaptığı gerçek β2k açısının saptanması için gerekli bir büyüklüktür.
Cu2 =
Hidrolik verim : =%88 (Tablo 7’den) olarak tespit edilmiştir.
Cu2=
Cu2=10.43 m/sn
Tan β2 =
β2=13.72o
ns | 44 | 70 | 140 | 215 | 280 | 350 | 425 | 490 |
%h | 75 | 86 | 92 | 93 | 94 | 95 | 95.5 | 96 |
Tablo – 7 : Özgül hıza göre hidrolik verimin değişimi.
4.4. Kanat Sayısının Belirlenmesi
Kanat çıkış açısı (), kaskat kanat etkisiyle akışkanın β2 açısıyla çarkı terkedebilmesi için kanada verilmesi gerekli olan açıdır.
İlk olarak β2k = 30o seçelim.
Z=6.5
Z=6.5
Z=8.012 olduğundan Z8 kanat sayısıdır.
k=1+
k=1+
k=1.29
Sonsuz kanat halindeki teğetsel hız Cu2;
Cu2=kx Cu2
Cu2 =1.29 x 10.43
Cu2 = 13.45 m/s
β2k açısının kontrolü;
tan β 2k=
β2k=18.65o olduğundan yukarıdaki işlemler tekrarlanmalıdır.
Β2k = 24o için
Z= 6.5
Z=7.09 olduğundan kanat sayısını 7 alabiliriz!!!
k= 1+
k= 1.31
Cu2=k. Cu2
Cu2=1.31x10.43
Cu2= 13.66
tan β2k=
β2k=19.12o
β2k=19o için Z= 6.32 6 kanat var.
k= 1.348, Cu2=14.06
β2k= 20.1o20o
Sonuç : β2k= 20o
Z=6 kanat
4.5. Çıkış ve Giriş Genişliği
Kanat kalınlığı : e = 5 mm alınmıştır.
b2=0.024 m = 24 mm
Giriş Genişliği Kontrolü;
b1=
b1=0,043 m = 43 mm
b1= 53 mm bulunmuştu. Artık gerçek değeri b1= 43 mm’dir.
4.6. Çıkış Hız Üçgeninin Çizilmesi
β2=13.72o
U2=21.36 m/s
Cu2=10.43 m/s
Cm2=2.67
Cu2=14.06
Şekil 10.
4.7. (Z . L) min Kontrolü
Kanat çizimi yapılmadan önce hesaplanan gerçek (Z.L) taşıyıcı kanat yüzeyinin (Z.L) değerinden büyük olup olmadığı kontrol edilmelidir. (Z.L) min değeri;
# (Z. L) min = formülüyle bulunur.
# tanβ
# W
W
#
# L =
#
Şekil 11. Hareketli dairesel kaskat için Weinig diyagramı
# = 0.523 ve βm=20o için ‘Şekil 11’den (/p) değeri 1.4 olarak bulunur.
# (Z.L) min =
(Z.L) min = 0.798
# (Z.L)gerçek = 6x0.210
(Z.L)gerçek = 1.26
Sonuçta; (Z.L)gerçek > (Z.L) min olduğu görülür.
4.8. Yayıcı Hesabı
tanα2==14.35
α2>10o olduğundan difüzöre gerek yoktur!!!
4.9. Salyangoz Hesabı
# Salyangoz içindeki akışın serbest vorteks kanununa uyduğu kabul edilerek hesaplar yapılmıştır. Salyangoz eşit dilimlere bölünerek Q debisinin çevre boyunca eşit miktarlarda girdiği kabul edilir.
# D3: salyangoz giriş çapı çark çıkış çapından “2-4” mm daha büyük olmak zorundadır.
D3=D2+4=282+4
D3=286 mm
# Salyangoz dilinin D3 çaplı daireye olan uzaklığı aşağıdaki gibi hesaplanır.
e= D2/60=282/60
e=4.7 mm
# Salyangozun kalınlığı t= 15 mm seçildi ve salyangoz 8 eşit dilime bölündü. Şimdi bu kesitlere ait çapları hesaplayabilmek için ilk olarak “Alanlar Sabitesi” hesaplanmalıdır.
Alanlar Sabitesi A:
A=Cu2
A= 1.47 m2/sn
Axdenkleminden “r” değeri bulunarak her bir kesitteki yarıçaplar belirlenir.
Ax
1.47x
4.61r2-Qxr-0.158xQ=0
I. Kesit İçin;
Qx1=
4.61xrx12-6.25.10-3rx1-(0.158x6.25.10-3)=0
4.61xrx12- 6.25.10-3rx1 – 9.875.10-4=0
rx1=0.015m=15mm, dx1=30 mm
I.Kesit için kullanılan metod diğer kesitler içinde kullanılırsa;
II. Kesit İçin
III. Kesit İçin
IV. Kesit İçin
V. Kesit İçin
VI. Kesit İçin
VII. Kesit İçin
VIII. Kesit İçin
Son Kesitteki Su Hızı
C=
C=7.204 m/s
Salyangoz çıkış flanşı ile pompa ekseni arasındaki kot farkını hesaplamalısınız. Salyangoz çıkış flanşı ile pompa ekseni arasındaki minimum kot farkı salyangoz çıkış flanş çapının 100 mm alınmasıyla maximum kat farkı ise salyangoz çıkış flanş çapının 150 mm alınmasıyla bulunur. Biz flanş çapımızı ortalama bir değer olarak 130 mm seçelim!!!
Salyangoz çıkış çapı : Db=130 mm (Ortalama Bir Değer Olarak)
Koniklik Açısı : α = 5o (Koniklik Açısı 10o’den küçük olmalı)
tanα=
Lb=
Lb=205 mm
0 yorum:
Yorum Gönder