ULUSLAR ARASI TERÖRİZM
1.GENEL
20. YÜZYILDA VE ÖZELLİKLE İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONRASINDA TERÖRİZM YAYGINLAŞMIŞTIR. ÇÜNKÜ BAZI DEVLETLER KENDİ DIŞ POLİTİKALARINI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN NÜKLEER BİR SAVAŞA KADAR TIRMANABİLECEK OLAN SAVAŞ YERİNE ŞİDDET YOLUYLA SÜRDÜRÜLEN PSİKOLOJİK SAVAŞ OLARAK TANIMLAYABİLECEĞİMİZ TERÖRİZMİ SEÇMİŞLERDİR. BUNUN YANINDA BİR KISIM DEVLETLERİN KENDİ SİYASİ VE EKONOMİK ÇIKARLARI İÇİN TERÖRİZME DESTEK ÇIKMALARI TERÖRİZMİN BOYUTLARININ BÜYÜMESİNE VE ULUSLAR ARASI NİTELİK KAZANMASINA NEDEN OLMUŞTUR.
TERÖRÜN ULUSLARARASI NİTELİK KAZANMASI VE TERÖRİST DEVLET KAVRAMININ VARLIĞI SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİNİN EN ÖNEMLİ MÜCADELE BİÇİMİ OLARAK TERÖRİZMİ KARŞIMIZA ÇIKARMIŞTIR.
TERÖRİZMİN TARİHİ, HK İNSAN KADAR ESKİ OLMASINA RAĞMEN ULUSLAR ARASI TERÖRİZMİN İLK ORGANİZE TOPLANTISI 1966 YILINDA KÜBA'NIN BAŞKENTİ HAVANA'DA YAPILMIŞTIR. BU TOPLANTIYA FİDEL KASTRO-RAUL KASTRO-SALVADOR ALLENDE-GENERAL GIAP VE CHE GUEVERA GİBİ 64 MARKSİST GÖRÜŞLÜ ŞAHIS KATILMIŞTIR.
3-13 OCAK 1966 TARİHLERİ ARASINDA KÜBA'NIN BAŞKENTİ HAVANA'DA TERTİPLENEN ÜÇ KITA (THREE CONTİNENTAL) TOPLANTISINDA ALINAN KARARLARIN İLK BEŞ MADDESİ;
· VİETNAM MODELİ İÇ SAVAŞ TÜRLERİNİN HER KITADA YARATILMASI.
· MİLLİ KURTULUŞ HAREKETLERİNİN TEŞVİK EDİLMESİ.
· DEMOKRATİK ÜLKELERDE İŞÇİ VE ÖĞRENCİ HAREKETLERİNİN DESTEKLENMESİ.
· EMPERYALİZM - SİYONİZM VE KAPİTALİZM İLE MÜCADELENİN ARTIRILMASI.
· MARKSİST İDEOLOJİ ÜZERİNE İNŞA EDİLECEK DÜNYA DEVRİMİNİ GERÇEKLEŞTİRME YOLUNDA İŞBİRLİĞİNİN DEVAMININ SAĞLANMASI.
DEMOKRATİK NİTELİĞİ OLMAYAN VE ULUSLAR ARASI SİYASİ MÜZAKERELERDEN KAÇAN BİR ÜLKENİN, BULDUĞU EN KOLAY ÇÖZÜM GAYRİ RESMİ NÜFUZ ARAÇLARINI KULLANMAK OLACAKTIR. SORUN OLARAK NİTELENDİRDİĞİ KONULARDA DİĞER DEVLET YADA DEVLETLER İTE DİREKT OLARAK KARŞI KARŞIYA GELMEK İSTEMEMEKTE, DİPLOMATİK MÜZAKERELERDEN ZİYADE BÖYLE BİR ARACT (TERÖRİZM) KARŞI TARAF ÜZERİNDE DAHA ETKİLİ OLARAK DEĞERLENDİRMEKTE VE DİPLOMATİK MÜZAKEREYE YANAŞSA BİLE, MÜZAKERELER ESNASINDA BU GAYRİ RESMİ NÜFUZ ARACINI ELİNDE BİR PAZARLIK KONUSU OLARAK TUTMAK İSTEMEKTEDİR.,
2. TANIMLAR
BİR ULUS VEYA GRUBUN KENDİSİNE BİR PAZARLIK ARACI OLACAK KADAR BEL BAĞLADIĞI TERÖRİZM GERÇEKTE NEDİR ? BU KONUDA YAPILMIŞ OLAN DEĞİŞİK TANIMLAR MEVCUTTUR. KONUNUN DAHA İYİ ANLAŞILMASI İÇİN BU TANIMLARA ANARŞİDEN BAŞLAYALIM.
SİYASİ VE İDARİ KURUMLARDAKİ ÇÖZÜLME SONUCU OLARAK DEVLET DENETİMİNİN KALMAMASI DURUMU, BAŞSIZLIK, KARGAŞA VE BAŞIBOŞLUK DURUMUDUR.
2.1. ANARŞİ
ANARŞİ VE TERÖR İÇ İÇEDİR. ANCAK ANARŞİ GENEL OLARAK KENDİ ESERİNİZDİR. TERÖRİZM İSE GENEL OLARAK DIŞ KAYNAKLIDIR VE ÜLKELERE YÖNELİK DIŞ TEHDİT GÜÇLERİNİN TEŞVİK VE DESTEĞİNİ ALMAKTADIR.
2.2. ANARŞİST
HER TÜRLÜ OTORİTEYE KARŞI OLAN VE ANARŞİ İLE İLGİLİ ŞAHIS,TOPLULUK VEYA ÖRGÜTTÜR.
2.3. TERÖR
LATİNCE KORKU KELİMESİNİN KÖKÜNDEN GELİR. YIKICI
UNSURLARIN HAZIRLIK VE ÖRGÜTLENME SAFHALARINI TAMAMLADIKTAN SONRA EYLEM SAFHASINA GEÇEREK ANARŞİK . HAREKETLERİNİ UYGULAMALARINA TERÖR DENİR.
TÜRK CEZA KANUNUNUN 3713 SAYILI TERÖRLE MÜCADELE KANUNU'NDA TERÖR ŞÖYLE TANIMLANMAKTADIR.
TERÖR, BASKI, CEBİR VE ŞİDDET, KORKUTMA, YILDIRMA, SİNDİRME VEYA TEHDİT YÖNTEMLERİNDEN BİRİYLE ANAYASADA BELİRTİLEN CUMHURİYETİN TEMEL NİTELİKLERİNİ, SİYASİ, HUKUKİ, SOSYAL, LAİK, EKONOMİK DÜZENİNİ DEĞİŞTİRMEK, DEVLETİN ÜLKESİ VE MİLLETİ İLE BÖLÜNMEZ BÜTÜNLÜĞÜNÜ BOZMAK, TÜRK DEVLETİNİN VE CUMHURİYETİNİN VARLIĞINI TEHLİKEYE DÜŞÜRMEK, DEVLET OTORİTESİNİ ZAAFA UĞRATMAK VE YIKMAK VEYA ELE GEÇİRMEK, TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİ YOK ETMEK, DEVLETİN İÇ VE DIŞ GÜVENLİĞİNİ, KAMU DÜZENİNİ VEYA GENEL SAĞLIĞI BOZMAK AMACIYLA BİR ÖRGÜTE MENSUP KİŞİ VEYA KİŞİLER TARAFINDAN GİRİŞİLECEK HER TÜRLÜ EYLEMDİR."
2.4. TERÖRİZM
POLİTİK, DİNİ VE İDEOLOJİK AMAÇLARA YÖNELİK OLARAK, TOPLUMLARA VEYA HÜKÜMETLERE BASKI YAPMAK, SİNDİRMEK YA DA KORKUTMAK İÇİN KİŞİLERE VEYA MAL VE MÜLKLERE KARŞI YASA DIŞI VE TEHDİT EDİCİ KUVVET YA DA ŞİDDET KULLANMAK VEYA KULLANMA TEHDİDİNDE BULUNMAKTIR.
2.5. TERÖRİST
TEDHİŞÇİ YANİ BİR SİYASİ DAVAYI KABUL ETTİRMEK İÇİN KARŞI TARAFA KORKU SALACAK DAVRANIŞLARDA BULUNAN (KİMSE), YILDIRMACI.
2.6. DEVLET TERÖRÜ
BİR TÜRK DEVLETİN, YASAL SINIRLAMALARA ALDIRMAKSIZIN, TUTUKLAMA, HAPIS, İŞKENCE VE İDAM GİBİ UYGULAMALARLA KORKU ORTAMI YARATARAK HALKA EKONOMİK, TOPLUMSAL VE SİYASAL AMAÇLARINI BENİMSETMEYE ÇALIŞMASINA DEVLET TERÖRÜ DENİR.
2.7. ULUSLAR ARASI TERÖRİZM
DEVLETLER ARASI ARENADA KABUL EDİLMİŞ OLAN VE DEVAM EDEN NORMLAR, DİPLOMATİK KAİDELER VE SAVAŞ KURALLARINA AYKIRI OLARAK KONAN BELLİ BİR ÜLKENİN SINIRLARI İLE SINIRLANMAYAN VE MUHATAP DEVLETLERİN POLİTİKALARINA YÖNELİK SONUÇLAR DOĞURMAYA ÇALIŞAN ŞİDDET HAREKETLERİ VE GÖSTERİLERİDİR.
3. TERÖRİZMİN AMAÇLARI
HANGİ ŞEKİLDE ELE ALINIRSA ALINSIN, ŞİDDETE DAYALI EYLEM UNSURU ÜZERİNDE MÜŞTEREKLİ SAĞLANDIĞI, İDEOLOJİL BİR YÖNÜNÜN BULUNDUĞU, HALKI KORKUTMAYA VE SİNDİRMEYİ HEDEFLEMENİN YANINDA DEVLET OTORİTESİNİ YIPRATMAYI AMAÇLADIĞI, SOSYAL YAPIYI TAHRİP ETMEYİ VE HEDEF ALDIĞI TOPLUM İÇERİSİNDE KAŞIT KUTUPLARININ OLUŞMASINI ARZULADIĞINI ANLAŞILMAKTADIR.
· ÖNCELİKLE HEDEF ALINAN REJİMİ VE SİYASİ İKTİDARI YIPRATMAK, MEVCUT OTORİTEYİ SARSMAK, BUNUN İÇİNDE, HALKIN ARASINDA İHTİYAÇ DUYDUĞU ANDA DEVLETİN KENDİSİNE YARDIM EDEMEYECEĞİ İNANCINI YAYMAK,
· İÇ VE DIŞ KAMUOYUNDA DAVALARININ DUYURULMASINI SAĞLAMAK VE DİKKATLERİ SAVUNDUKLARI DAVANIN ÜZERİNE ÇEKMEK.
· OLUŞTURDUKLARI TEDHİŞLE, TOPLUMUN DİRENME GÜCÜNÜ KIRARAK KENDİ DAVALARINA KARŞI OLUMSUZ DUYARLILIKLARI ORTADAN KALDIRMAK VE KİTLELERİ İTAATE ZORLAMAK.
KISMİ GÜÇ VE OTORİTE SAĞLADIKLARI TOPLUMDA KENDİLERİNE TARAFTAR KATILIMI VE KİTLE DESTEĞİ SAĞLAMAK.
· TERÖR ÖRGÜTLERİNİN EYLEMLERİNİN BİRİNCİ AŞAMADAKİ TEMEL AMAÇLARI, HALKIN GÖZÜNDE SİYASAL İKTİDARI YIPRATMAK VE GİDEREK, DEVLETİN MANEVİ OTORİTESİNİ ZAYIFLAMASINI SAĞLAMAKTIR. ÖYLE Kİ, BU OTORİTE BUNALIMI BU KEZ DE, YÖNETİCİLERİNİN YETENEKSİZLİKLERİNİN BİR KANITI OLARAK İLERİ SÜRÜLECEK VE YIĞINLAR, MEVCUT İKTİDARA KARŞI BAŞKALDIRIYA İTİLECEKTİR.
TOPLUMLARDA, FARKTI KÜLTÜREL ALT YAPI VE DÜNYA GÖRÜŞÜNE SAHİP GRUPLARINI, TERÖR ARACINI KUTLANARAK, KARŞI KARŞIYA GETİRİLMEK SURETİYLE ÇALIŞTIRILMAYA ÇALIŞMALARI, DOTEYISIYLA TOPLUMUN BİRLİK VE BÜTÜNLÜĞÜNÜ, DÜZENİNİ BOZMA, TERÖRÜN DİKKATİ ÇEKEN BİR BAŞKA AMACI OLARAK KARŞIMIZA ÇIKMAKTADIR. TÜRKİYE'DE ALEVİ-SÜNNİ, LAİK-ANTİ LAİK GRUPLAŞMALARI VE BU GRUPLAŞMALARIN ÇATIŞMAYA İTİLMEK İSTENMELERİ, BU AMAÇ DOĞRULTUSUNDA ORTAYA ÇIKAN SONUÇLAR OLARAK DEĞERLENDİRİLMELİDİR.
TERÖRİSTLER KENDİ AMAÇLARINA UYGUN TEPKİLER OLUŞTURMAYA ÇALIŞIR. TERÖRİSTLER İÇİN HAREKET DEĞİL HAREKETİN OLUŞTURACAĞI ETKF ÖNEMLİDİR. BU NEDENLE, TERÖR OLAYLARININ BİR ÇOĞUNDA TERÖRİSTİN KURBANLARI İLE ARASINDAKİ İLİŞKİ SOYUT BİR HALDEDİR. TERÖRİST KURBANLARINA KARŞI KAYITSIZ BİR ŞEKİLDE HAREKET ETMEKTEDİR. KURBANIN KİŞİLİĞİ PEK ÇOK OLAYDA FAZLA ÖNEM TAŞIMAZ, ÖNEMLİ OLAR KURBANIN TEMSİLİ BİR ÖZELLİK TAŞIMASIDIR. BU DURUM TERÖRİZMİN AHLAK DİŞİLİĞİNİ GÖSTEREN ÖNEMLİ BİR NOKTADIR.
TERÖR ÖRGÜTLERİ KAMUOYUNA SESLERİNİ DUYURABİLMEK İÇİN PROPAGANDA PEŞİNDEDİRLER. ÖRGÜTSEL FAALİYETLERİNİ GÜNDEME GETİREBİLECEK, KENDİLERİNİN VE DÜŞÜNCELERİNİN CANLI KALMASINI SAĞLAYACAK HER TÜRLÜ HAREKETE KATILMAKTADIRLAR.
4. TERÖRÜN DOĞMASINA NEDEN OLAN FAKTÖRLER
TERÖR VE BENZERİ BAŞKALDIRI HAREKETLERİNDE, YOK OLAN VE GİTTİKÇE AZALAN AİLE, KABİLE, AŞİRET, MİLLET, DEVLET GİBİ KAVRAMLARIN ETKİSİ, DİN, İNSANİ DEĞERLER GİBİ AHLAKİ VE VİCDANİ DEĞERLER GİBİ MANEVİ YAPI TAŞLARININ OLUŞTURDUĞU DEĞERLERE BAĞLILIĞIN AZALMASI VE BUNLARIN DEFORMASYONU, İDEALİST FELSEFİ DEĞERLERİN YERİNİ MATERYALİST ANLAYIŞIN ALMASI, BUNUN YANINDA İNSANLARIN İHTİYAÇ VE İHTİRASLARININ ARTMASI GİBİ HUSUSLAR SONUCU KİŞİLERİN TERÖRE DAHA KOLAY BULAŞTIKLARI ANLAŞILMAKTADIR.
TERÖRE NEDEN OLAN FAKTÖRLERİ SİSTEMATİK OLARAK AŞAĞIDAKİ BAŞLIKLAR ALTINDA TOPLAYA BİLİRİZ.
- SOSYAL FAKTÖRLER
- SİYASAL FAKTÖRLER
- EKONOMİK FAKTÖRLER
- HUKUKİ FAKTÖRLER
- BU FAKTÖRLER BİRBİRİNİN SEBEBİ VE SONUCU OLABİLECEKLERİ GİBİ GENELLİKLE KARMAŞIK OLARAK YAŞANIRLAR.
4.1. SOSYAL FAKTÖRLER
TERÖRE NEDEN OLABİLECEK SOSYAL FAKTÖRLERİİNCELEDİĞİMİZDE
BUNLARI ŞU BAŞLIKLAR ALTINDA TOPLAYABİLİRİZ.
- TOPLUMDA FEODAL KALINTILARIN BULUNMASI
- DİN, MEZHEP VE TARİKAT AYRILIKLARININ OLMASI
- EĞİTİM DÜZEYİNİN DÜŞÜK OLMASI
- TOPLUMDA KAN DAVASI YÜRÜTME GİBİ DUYGUYA DAYALI BİR ÖRF VE ADETİN OLMASI
- TOPLUMUN KATI BİR ŞEKİLDE DİNİ İNANÇLARA BAĞLI OLMASI
- TOPLUMDA IRK VE ETNİK AYRILIKLARIN BULUNMASI
- TOPLUMDA AZINLIK UNSURLARININ BULUNMASI
- KİŞİSEL VE TOPLUMSAL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN KISITLI SEVİYEDE BULUNMASI
- TOPLUMUN İDEOLOJİK KAMPLARA AYRILMASI
- DEVLET GÜVENLİK GÜÇLERİNİN HALK ARASINDAKİ İTİBARINI YİTİRMESİ
- TOPLUMUN AHLAK ANLAYIŞININ YOZLAŞMASI
- TOPLUMUN BÖLÜNMEZLİK BİLİNCİNİ KAYBETMESİ
OLARAK ÖZETLEYEBİLİRİZ.
SOSYAL FAKTÖRLER TERÖRİZMİN OLUŞMASINDA ADETA BİR ALT YAPI VEYA BİR BAŞKA DEYİŞLE POTANSİYEL YARATIR.
4.2. SİYASAL FAKTÖRLER
SİYASAL FAKTÖRLERİ GENELLİKLE DİĞER FAKTÖRLERDEN BİRİSİNİN
VEYA BİRKAÇININ DESTEKLEMESİ GEREKİR, TERÖNZMIN NİHAİ
HEDEFİNİN KENDİ İSTEKLERİ DÜZENİ DEVLET YÖNETİMİNE HAKİM KILMAK OLDUĞUNA GÖRE SİYASAL FAKTÖRLER, TERÖRE NEDEN OLAN FAKTÖRLERİN EN SON BASAMAĞIDIR DİYEBİLİRİZ. BU FAKTÖRLERİ;
- ÜLKEDE REJİMİN OTURMAMIŞ OLMASI
- HÜKÜMET OTORİTESİNİN YETERSİZLİĞİ
- ESKİ REJİMİN ÖZLEMİNİN ÇEKİLMESİ
- HÜKÜMET OTORİTESİNİN BAZI ÇIKAR GRUPLARI İÇİN KULLANILMASI
- DEĞİŞİK İDEOLOJİLERE MENSUP SİYASAL PARTİLERİN BULUNMASI
- SİYASİ PARTİLER ARASI ÇEKİŞMELERİN UZLAŞMAZ BİR DURUMA GELMESİ
- DEVLET ORGANLARI VE GÜÇLERİ ARASINDA KUVVETLİ FİKR AYRILIKLARININ DOĞMASI
- HÜKÜMET BUNALIMLARININ BAŞ GÖSTERMESİ
- DEVLET KURULUŞLARINI VE GÜÇLERİNİN YOZLAŞMASI, YOLSUZLUKLARIN ÇOĞALMASI
- İKTİDARIN ÇAĞIN GEREKLERİNE GÖRE KENDİSİNİ YENİLEMEMESİ
- DEVLETİN YETENEKSİZ, İNANÇSIZ, CESARETTİN UZAK VE FAZİLETTEN YOKSUN BİR SİYASAL KADRO İLE YÖNETİLMESİ
OLARAK SIRALAYABİLİRİZ.
4.3. EKONOMİK FAKTÖRLER
EKONOMİK FAKTÖRLER HER KESİMİ İLGİLENDİRDİĞİ İÇİN EN KOLAY PROVAKE EDİLEBİLEN KONULARDIR. BUNLAR;
- TOPLUMUN GELİR DAĞILIMININ ÇOK DÜŞÜK VE DENGESİZ OLMASI
- TOPLUMDA GELİR DAĞILIMININ SINIFLAŞMAYA YOL AÇMASI
- GİZLİ VE AÇIK İŞSİZLİK ORANININ GİDEREK YÜKSELMESİ
- DEVLETİN EKONOMİK YÖNDEN DIŞA BAĞLI OLMASI
- EKONOMİK MÜESSESELERİN YETERLİ OLMAYIŞI VE ONLARIN DÜZGÜN İŞLEMEYİŞİ
- TOPLU GREVLERİN BAŞ GÖSTERMESİ
- TOPLU LOKAVT UYGULAMALARININ SIK SIK TEKRAR EDİLMESİ
- TOPLU İŞTEN ÇIKARMALARIN OLMASI
- İŞÇİ KURULUŞLARININ İDEOLOJİK FARKLILIK GÖSTERMELERİ
- DEVLETİN EKONOMİYİ KONTROL ALTINDA TUTAMAMASI
- ENFLASYONUN HIZLA ARTMASI VE MUKABİL TEDBİRLERİN ALINMAMASI
- DIŞ BORÇLARIN ARTMASI VE BU YOLDAKİ BASKILARIN ÇOĞALMASIDIR.
4.3. HUKUKİ FAKTÖRLER
HUKUKİ FAKTÖRLER TÜM FAKTÖRLERİN BİR SONUÇUDUR. DİYEBİLİRİZ. TOPLUMUN HUKUKA İNANCI HUKUKUN TEMEL DAYANAĞIDIR. DİYEBİLİRİZ. BUDA EĞİTİMLİ BİR TOPLUMA, BÖYLE BİR TOPLUMUN ORTAYA ÇIKMASI EKONOMİK YÖNDEN GÜÇLÜ BİR DEVLETE DAYANIR. TERÖRİZMİN ORTAYA ÇIKMASINA NEDEN OLAN HUKUK İLE İLGİLİ EKSİKLİKLERDİR; BUNLAR;
· HUKUKİ MÜESSESELERİN GEÇ VE AĞI İŞLEMESİ
· HUKUK KURALLARININ VE HUKUK MÜESSESELERİNİN ÇAĞIN GERİSİNDE KALMASI
· ADALET DAĞITAN KURUMLARIN YOZLAŞMASI; TARAF TUTMASI
· HUKUK KURALLARININ, MÜEYYİDELERİNİN YETERLİ OLMAYIŞI,
· TOPLUMUN, ADALET DAĞITAN KURUMLARA OLAN İNANCININ SARSILMASI, YOK OLMASI OLARAK SIRALAYABİLİRİZ.
5. YIKICI – BÖLÜCÜ UNSURLARIN FAALİYETLERİNDE UYGULADIKLARI SAFHALAR
YIKICI BÖLÜCÜ UNSURLAR AMAÇLARINI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN UYGULADIKLARI FAALİYETLERDE GENEL OLARAK BELİRLİ BAZI SAFHALAR UYGULARLAR. BY SAFHALAR;
· BAŞLANGIÇ SAFHASI
· ÖRGÜTLENME SAFHASI
· EYLEM (AZ ŞİDDETLİ SAVAŞ) SAFHASI
· İÇ SAVAŞ SAFHASI
5.1. BAŞLANGIÇ SAFHASI
BAŞLANGIÇ SAFHASINDA HAZIRLIKLAR TAMAMLANIR. BENİMSENEN İDEOLOJİK GÖRÜŞLER TANITILIR VE SEMPATİZAN YETİŞMESİNE ÇALIŞILIR.
5.2. ÖRĞÜTLENME SAFHASI
ÖRĞÜTLENME SAFHASINDA, BENİMSENEN İDEOLOJİK GÖRÜŞLERİN TABANA YAYILMASI VE OLUŞAN SEMPATİZAN KADROLARININ YÖNLENDİRİLMESİ AMACIYLA, YASAL DURUMA GÖRE LEGAL VE İLLEGAL ÖRGÜTLENMELERE GİDİLİR.
5.3. EYLEM SAFHASI
EYLEM SAFHASINDA, YASAL GÖRÜNÜŞLÜ VEYA YASA DIŞI HER TÜRLÜ EYLEMLERE YÖNELİR. TOPLUMDA YILGINLIK, KORKU VE DEHŞET YARATILMASINA ÇALIŞILIR. ŞEHİR VE KIRLARDA ÇETELER OLUŞTURULUR. ÜLKE DIŞINDAN YARDIMLAR SAĞLANMASINA ÇALIŞILIR.
5.4. İÇ SAVAŞ SAFHASI
İÇ SAVAŞ SAFHASINDA, BELİRLİ BÖLGELERİN KENDİ KONTROLLERİ ALTINA ALINMASINA, BURALARDA ÜSLER OLUŞTURARAK KURTARILMIŞ BÖLGELER OLUŞTURULMAYA ÇALIŞILIR. DEVLET GÜÇLERİ İLE SİLAHLI ÇATIŞMAYA GİRİŞİLİR., OLUŞTURULAN ÇETE GRUPLARININ DÜZENLİ ORDUYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ İÇİN ÇABA SARF EDİLİR.
6. DÜNYADA UYGULANMAKTA OLAN TERÖR ÇEŞİTLERİ
DÜNYADA UYGULANAN TERÖR ÇEŞİTLERİNİ ÜÇ GRUPTA TOPLAMAK MÜMKÜNDÜR;
- POLİTİK GÖRÜŞE DAYALI TERÖR
- İDELOJİK AMACA DAYALI TERÖR
- BİREYSEL TERÖR
6.1. POLİTİK GÖRÜŞE DAYALI TERÖR
KENDİSİNİ DAHA ZİYADE YEREL ALANLARDA GÖSTEREN BİR TERÖR ÇEŞİTİDİR. İRA – ETA VE EKÖ GİBİ BAGIMSIZLIK ÖZĞÜRLÜK MÜCADELESİ VEREN VE ÇOĞUNLUKLA DA BAŞKA COĞRAFİ ALANA SIÇRAYAN TERÖR ÇEŞİTİDİR.
6.2. İDEOLOJİK AMACA DAYALI TERÖR
GÜNLÜK HAYATTA SIK RASTLADIĞIMIZ MARKSİST – TERÖRİST ETNİK – BÖLÜCÜ TERÖRİSTS, IRKÇI TERÖRİST GİBİ ÖRNEKNEKLEMEDE OLDUĞU GİBİ DAHA ÇOK MARKSİST VEYA TEOKRATİK REJİMİ GETİRMEYİ AMAÇLAYAN DOKRİNER TERÖRDÜR.
- DOKTRİNE DAYALI OLMASINDAN DOLAYI ULUSLAR ARASI ALANDA YAYILIMCI ÖZELLİĞE SAHİPTİR.
- BİR ÇOK MERKEZDEN KAYNAKLANIR VE BESLENİR.
- HEDEFİ İSE TEK BİR ULUS DEĞİL, BİR ÇOK ÜLKEYİ İÇERİSİNE ALACAK SEVİYEDE İDDİALI VE GENİŞTİR.
6.3. BİREYSEL TERÖR
BU TERÖR ÇEŞİDİ İSE, BİREYSEL HEDEFE BİREYSEL ÇIKARA DAYANIR. “MAFYA VE KAN DAVASI” GİBİ.
7. DIŞ DESTEKLER
"SAVAŞ DİPLOMASİNİN DEVAMIDIR TERÖRİZM İSE, SAVAŞ VE DİPLOMASİ İLE ELDE EDİLMEYEN SONUÇLAN ELDE ETMEK İÇİN YAPILAN EYLEM VEYA EYLEMLERDİR." İFADELERİ ULUSLARARASI TERÖRÜN ANLAŞILMASINA DA IŞIK TUTMAKTADIR.
BU KONUDA ARAŞTIRMA YAPAN YAZARLARIN TESPİTLERİNE DE YANSIDIĞI ÜZERE, BAZI DEVLETLERİN, BİR KISIM TERÖRİSTLERİ VE TERÖR ÖRGÜTLERİNİ, YURT DIŞINDA ŞİDDET EYLEMLERİ DÜZENLEMESİ İÇİN GÖREVLENDİRDİKLERİ ANLAŞILMAKTADIR. BU DEVLETLER, MÜSTAKİL BİR EYLEME YÖNELİK BİR TERÖRİSTİ VEYA ÖRGÜTÜNÜ KULLANDIĞI GİBİ, SÜREKLİ BİR TERÖR ORTAMINA İMKAN SAĞLAYACAK ŞEKİLDE BİR YÖNLENDİRME YAPMALARI DA SÖZ KONUSUDUR. BU DURUMUN BİR DİĞER ŞEKİL İSE, IRAN VE İSRAİL ÖRNEĞİNDE OLDUĞU GİBİ, REJİM MUHALİFİ OLAN KİŞİLERİN, BAŞKA ÜLKELERDE TAKİP VE TESPİT EDİLEREK, YA BİZZAT KENDİ ELEMANLARI ÜE VEYA YEREL KİŞİLERİN DESTEĞİYLE ORTADAN KALDIRILMASI ŞEKLİNDE KARŞIMIZA ÇIKMAKTADIR.
TERÖR ÖRGÜTLERİNİN DEVLET DESTEĞİ ELDE ETMELERİ VE EYLEMLERİNİ FAALİYET GÖSTERDİKLERİ ÜLKELERİN SINIRLARI DIŞINA DA TAŞIMALARI VE HATTA BAŞKA ÜLKELERDEKİ TERÖR ÖRGÜTLERİ İLE EĞİTİM, BARINMA BAŞTA OLMAK ÜZERE İŞBİRLİĞİNE GİTMELERİ TERÖRE ULUSLAR ARASI ÖZELLİK KAZANDIRMAKTADIR.
ULUSLAR ARASI TERÖRÜ, ULUSLAR ARASI ARENADA, DEVLETLER TARAFINDAN KABUL EDİLMİŞ OLAN VE DEVAM EDEN NORMLAR, DİPLOMATİK KAİDELER VE SAVAŞ KURALLARINA AYKIRI OLARAK ORTAYA KONAN, BELLİ BİR ÜLKENİN SINIRLAN İLE SINIRLANAMAYAN VE MUHATAP DEVLETLERİN POLİTİKALARINA YÖNELİK SONUÇLAR DOĞURMAYA ÇALIŞAN ŞİDDET HAREKETLERİ VE GÖSTERİLERİ. OLARAK TANIMLAMIŞTIK. TERÖR TÜM ÜLKETER İÇİN BİR TEHDİT HALİNİ ALDIĞI VE BU KONUNUN TÜM ÜLKELERİ İLGİLENDİRDİĞİ ARTIK TÜM DÜNYA KAMUOYUNDA VE YÖNETİMLERİNDE KABUL GÖRMEKTEDİR BU AMAÇLA DEVLETLER ARASINDA TERÖRE KARŞI BİR İŞBİRLİĞİ ANLAYIŞI BAŞLAMIŞ VE BUNUN SONUCUNDA GEÇ DE OLSA DÜNYA ÜLKELERİ SOMUT BİR TAKIM ADIMLAR ATMIŞLARDIR.
BUNLARA YALNIZCA TERÖRDEN ÇIKARI OLAN ÜLKELER SOĞUK KALMIŞTIR. HELSİNKİ BİLDİRİSİ BU KONUDA ATILAN SOMUT ADIMLARIN EN ÖNEMLİSİDİR.
1992 HELSİNKİ GÜVENLİK BİLDİRİSİ : "TERÖRİZMİN TÜM EYLEM, METOT VE UYGULAMALARINI KOŞULSUZ OLARAK KINADIĞIMIZI YENİDEN İFADE EDİYORUZ., DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARINA YÖNELTİLEN BU TEHDİDİ ORTADAN KALDIRMAK İÇİN GÖSTERDİĞİMİZ İŞBİRLİĞİNİ ARTIRMAYA KARARLIYIZ. BU AMAÇLA, DİĞER ÜLKELERDEKİ TERÖRİZMİ HAREKETLERİNİ DESTEKLEYEN KENDİ ÜLKE TOPRAKLARIMIZDAKİ SUÇA YÖNELİK ETKİNLİKLERİ ENGELLEYECEK ÖNLEMLERİ ALACAĞIZ. TERÖRİST FAALİYETLER İLE İLGİLİ BİLGİ ALIŞVERİŞİNİ DESTEKLEYECEĞİZ. UYGUN DURUMLARDA DİĞER TÜRDEN ETKİN İŞBİRLİĞİ YOLLARINI ARAYACAĞIZ. AYRICA, BU KONUDAKİ ULUSLAR ARASI ZORUNLULUKLARIMIZI ULUSAL BİR DÜZEYDE YERİNE GETİRMEK ÜZERE GEREKLİ ADIMLARI ATACAĞIZ."
8. TERÖR ÖRGÜTLERİ ARASINDA İŞBİRLİĞİ
TERÖRÜN ULUSLAR ARASI BOYUTU VE TERÖR ÖRGÜTLERİNİN BİRBİRLERİYLE BELİRLİ DÜZEYDEKİ İLİŞKİLERİ ARTIK REDDEDİLMEMEKTEDİR. DÜNYADA MEYDANA GELEN VE ZAMAN İÇERİSİNDE AÇIKLIK KAZANAN BİR ÇOK OLAY TERÖR ÖRGÜTLERİNİN İŞBİRLİĞİ İÇERİSİNDE OLDUKLARINI VE DEVLETLER TARAFINDAN ÇEŞİTLİ SEVİYELERDE DESTEKLENDİĞİNİ İSPATLAMAKTADIR.
FARKLI ÜLKELERDEKİ TERÖR ÖRGÜTLERİNİN YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA İÇERİSİNDE BULUNMALARI NEDENİYLE, TERÖRTE MÜCADELE ALANINDA ÜLKELERİN ÇOK YAKIN İŞBİRLİĞİ VE DAYANIŞMA İÇERİSİNDE OFMALARI GEREKLİLİĞİNİ ORTAYA KOYMAKTADIR. BU KONUDA SON YILLARDA OLDUKÇA GELİŞME KAYDEDİLDİĞİ GÖZE ÇARPMAKLA BİRLİKTE, YAPILAN İŞBİRLİĞİ VE BENZERİ GİRİŞİMLER-HİÇBİR ZAMAN YETERLİ OLMADIĞI DA BİR GERÇEKTİR. HER ÜLKE, KENDİ CANI DA YANMAYA BAŞLADIĞI ZAMAN TERÖR KONUSUNDA DUYARLILIK GÖSTERMEKTEDİR.
TERÖR ÖRĞÜTLERİ ARASINDA BİR İŞBİRLİĞİ GÖRÜLMEKTEDİR. ÖRNEĞİN; ASALA ÖRGÜTÜ 1978’DE BEYRUT’TAKİ BASIN TOPLANTISINDA KIZIL TUGAYLAR (İTALYA), KIZIL ORDU (JAPONYA), AFRİKA TEDHİŞ ÖRGÜTLERİ, FKÖ VE KÜRDİSTAN İŞÇİ PARTİSİ (PKK) İLE İLİŞKİLER İÇİNMDE OLDUĞUNU VE ETA (İSPANYA) VE IRA (İRLANDA) ÖRGÜTLERİNİ DESTEKLEDİĞİNİ BİLDİRMİŞTİR.
İSPANYOL BASK MİLLİYETÇİLERİN ÖRGÜTÜ OLAN ETA, 1966’DAKİ HAVANA KONFERANSINA KATILMIŞ, IRA, FKÖ, KIZIL TUGAYLAR, KIZIL ORDU VE QUEBEC KURULUŞ CEPHESİ (KANADA) İLE YAKIN İLİŞKİLER İÇİNDE OLDUĞU AÇIKLANMIŞTIR.
TÜRKİYE’DE DEV-YOL, PKK, TEP, SVP, TKP, İŞÇİNİN SESİ, ACİLCİLER ÖRGÜTLERİDE FAŞİZME KARŞI BİRLEŞİK DİRENİŞ CEPHESİ KURMUŞLARDIR. YİNE THKP / C DEV – SOL İLE ALMAN RAF ÖRGÜTÜ ARASINDA İLİŞKİ BULUNMAKTADIR. THKPC / C KURULUŞL ÖRGÜTÜNÜN ERMENİ DEVRİMCİ HAREKETİ İSİMLİ ÖRGÜTLE İRTİBATI VARDIR. PKK’NIN ERMENİ ASALA ÖRGÜTÜ VE DİĞER ERMENİ ÖRGÜTLERLE İLİŞKİLERİ VARDIR.
BU ÖRGÜTLER BİRBİRLERİNE İSTİHBARAT, EĞİTİM, SİLAH, MALZEME VE PROPAGANDA KONULARINDA DESTEK SAĞLAMAKTA VE İŞBİRLİĞİ İÇİNDE BULUNMAKTA, HATTA BİRBİRLERİ ADINA EYLEMLER YAPMAKTADIRLAR.
9. TERÖR KUŞAKLARI VE HEDEFLERİ
TERÖR, RUSYA VE DOĞU BLOĞU ÜLKELERİNİN ETRAFINDAKİ DEMOKRATİK HÜR ÜLKELERDEN : İNGİLTERE, İSPANYA, ALMANYA, İTALYA, TÜRKİYE, İRAN VE JAPONYA’DAN GEÇEN BÜYÜK BİR KUŞAK İLE BİRİNCİ KUŞAĞI, ABD GÜNEYİNDE VENEZÜELLA, NİKARAGUA, SALVADOR VE KÜBA’DA İKİNCİ KUŞAĞI MEYDANA GETİRMİŞTİR. AVRUPA VE ASYA’DA MEYDANA GETİRİLEN BİRİNCİ KUŞAK, RUSYA VE DOĞU AVRUPA ÜLKELERİNE GÜÇLÜ BİR EMNİYET SAĞLAMAKTA, YIKICI ÖRGÜTLERDE KENDİLERİNİN ÖNCÜ BİRLİKLERİ GİBİ MÜCADELE ETMEKTEDİR.
ABD'NİN GÜNEYİNDEKİ İKİNCİ KUŞAKTA ABD'Yİ TEHDİT ETMEKTE VE ABD'NİN GÜNEY AMERİKA'DAKİ ETKİNLİĞİNİ AZALTMAYA YÖNELMEKTEDİR. DİĞER YANDAN GÜNEY AMERİKA VE AFRİKA'DA OLUŞTURULAN HAIEKETLERLE DE BU KUŞAKLARINDA GERİSİNDE ULAŞILMIŞTIR.
SONUÇ OLARAK, TERÖR PROBLEMİNİ CİDDİYE ALMAK, BUNUN KAYNAKLARINA İNİP BERTARAF ETMEK İÇİN ÇALIŞMAK, HERKES İÇİN ZORUNLUDUR. KENDİ İÇİNDE KARŞILAŞTIRMAK VE TARİHİ GÜÇLERLE ŞEKİLLENMİŞ DEVLET YAPISINDAKİ SIHHATLİ, POLİTİK, SOSYAL, EKONOMİK, AHLAKİ VE MADDİ İLİŞKİLER TERÖRİZME DAYANAK BIRAKMAZLAR VEYA ASGARİYE İNDİREREK TOPLUM İÇİN CİDDİ BİR TEHLİKE MEYDANA GETİRMEZLER.
KAYNAKÇA
1. İstihbarat ve İKK
2. www.google.com.
0 yorum:
Yorum Gönder